Cred că fiecare din noi a trăit la un moment dat o frumoasă poveste de dragoste cu niște încălțări. O pereche de încălțări care să îți îmbrace piciorul atât de subtil încât nici să nu mai simți că le porți – o îmbinare organică între formă & funcție. În cazul meu a fost vorba despre o pereche de pantofiori argintii (oribili, privind retrospectiv), de care pur și simplu m-am îndrăgostit în clasa a III-a înainte de serbarea de sfârșit de an. I-am purtat cu pasiune vorace până ce li s-a tocit tocul și mama nu m-a mai lăsat să-i port decât în casă, când mă jucam de-a fetele mari.
De la o astfel de poveste de dragoste a pornit și proiectul FUNKYFAIN, creat de Ioana după ce s-a amorezat nebunește de o pereche de sandale descoperite într-o călătorie în Grecia. De atunci și-a promis să le ofere și româncelor ocazia de a trăi povești asemănătoare cu încălțările lor.
Azi, Ioana și partenerul ei, Bogdan, continuă să ne încânte prin șarmul subtil al încălțărilor minimaliste pe care le produc, în care pur și simplu te simți funky fain. Ei cred că nu ai nevoie de nimic mai mult pentru a arăta effortlessly cool, iar noi nu putem decât să fim de acord!
Hai să cunoașteți brandul FUNKYFAIN și oamenii faini din spatele lui în interviul ce urmează.
Fă-ne o scurtă introducere în povestea voastră și a proiectului vostru!
FUNKYFAIN a început cu o călătorie în Grecia și o pereche de sandale din care nu am mai ieșit o vară întreagă. Contrar aparențelor poate, nu pot spune că am o pasiune pentru fashion, mai ales pentru articolele de încălțăminte, dar mi-au plăcut atât de mult acele sandale – erau atât de comode, atât de simple, dar atât de faine, încât am început să mă gândesc cum să fac să îmi cumpăr o nouă pereche. Astfel, primul lucru la îndemână a fost să le caut pe Internet. Și așa, de la un simplu search pe Google am ajuns să identificăm un atelier de pe o frumoasă insulă grecească, dispus să lucreze cu noi.
În vara anului următor, chiar la sfârșit de sezon, au fost gata primele noastre sandale. A fost o nebunie. Era deja prea târziu pentru a începe să vindem un produs sezonier – sfârșit de iulie – dar, am deschis totuși platforma FUNKYFAIN.ro. Eu m-am ocupat cu precădere de tot ce a însemnat procesul de creare a brandului, iar Bogdan a făcut ce știe să facă cel mai bine, și anume programare. Primele vânzări de pe site au venit la doar o săptămână de la lansare, ceea ce ne-a bucurat enorm. Celelalte au venit mai multe din offline, adică de la prieteni și cunoștințe, pe care am testat produsele și conceptul înainte să-l expunem în online.
Am fost extrem de bucuroși să observăm că feedbackul este fantastic pe toate segmentele, de la produs, calitate, comunicare, livrare și post-livrare. Începând cu al doilea sezon, la solicitările repetate ale clientelor noastre, care erau foarte mulțumite de selecțiile noastre, am lansat și o colecție de ghete și bocanci de damă. Pe parcurs, lucrurile s-au dezvoltat frumos, organic și am ajuns să mărim considerabil colecția de toamnă – iarnă.
Despre ce este brandul vostru? Care e povestea lui?
Toată povestea noastră este despre încredere și despre cum percepi oamenii. Cred că este vorba, în primul rând, despre respectul și atenția acordată clientelor noastre. Apoi, este vorba despre produsele noastre care le dau încredere, iar ele la rândul lor ne motivează să ne dezvoltăm și să aducem mereu produse noi și atractive, la prețuri corecte.
Deși, ca orice demers nou, am întâmpinat dificultăți, în special din partea diverșilor furnizori de servicii pe partea de logistică, am reușit să trecem peste toate obstacolele pentru că am pus pe primul loc clientul (a) și promisiunea noastră către el (ea). Alegem cu grijă produsele și ne încăpățânăm în continuare să propunem doar produse de calitate care să fie exact ce aș purta și eu. Într-o pereche de încălțări trebuie să te simți bine atât fizic, cât și mental. Adică, mai simplu spus: să fie și “funky”, dar și “faine” la purtat.
Cu o experiență de peste 10 ani în marketingul online, am învățat că, pentru a construi ceva solid și pe termen lung, trebuie să crezi tu prima dată în acel produs și apoi să acorzi toată atenția și considerația clientului. Și nu în ultimul rând, mă bucur nespus de mult că eu am crezut atât de mult într-o simplă pereche de sandale, pe cât mă bucur că Bogdan a avut încredere în mine să începem împreună acest proiect.
Cum ți s-a schimbat viața de când faci ce îți place?
Oohh, am învățat foarte multe în acești ani de FUNKYFAIN. Acesta este unul dintre marile avantaje, dacă nu cel mai mare. M-am dezvoltat atât pe plan profesional, cât – mai ales – personal, dar asta a însemnat foarte multă muncă. Drept urmare, timpul liber a devenit din ce în ce mai puțin, situație în care cred că se află mulți antreprenori mici din România. Da, e fain să faci ceea ce îți place, dar trebuie să fii și pregătit pentru asta, să îți asumi și riscurile și responsabilitățile care vin după tine, mai devreme sau mai târziu.
De ce ai sfătui pe cineva să se apuce de handmade/diy?
Cel puțin în sectorul de încălțăminte, ne confruntăm cu o lipsă mare de personal specializat. Cei tineri nu sunt deloc atrași să lucreze în domeniu, ceea ce va duce la îngustarea acestui segment, de ambele părți: încălțămintea din piele naturală lucrată manual va fi din ce în ce mai puțină și va avea prețuri din ce în ce mai mari. Consider că trebuie să ne mobilizăm atât ca atreprenori, cât și ca simpli cumpărători, să revitalizăm tot ce înseamnă handmade, de la artizani, creatori de obiecte, până la micile ateliere de încălțăminte.
Pentru că un produs handmade / diy înseamnă în primul rând pasiune și cel puțin un strop de talent (dacă nu, chiar mai multe…). Iar noi, românii, suntem recunoscuți pentru toate acestea. Este păcat să nu ne exprimăm creativitatea în moduri utile și benefice.
Cum crezi că ar fi lumea mai bună dacă toată lumea ar face handmade/design/diy?
Cred că ne-am respecta unul pe altul mult mai mult decât o facem acum. Și, evident, am fi mult mai frumoși și mai funky dacă am face și am purta numai lucruri faine. Dar, atenție, nu este suficient să faci sau să porți lucruri frumoase, ci să ți se și potrivească. Să nu uităm că fiecare dintre noi este unic și are un mod propriu de exprimare și o individualitate anume, lucruri care se exprimă mai ales în modul în care ne îmbrăcăm, ne încălțăm și ne accesorizăm.
Spune-ne ceva frumos despre comunitatea de handmade & design din România!
Suntem destul de noi în comunitatea aceasta, dar anul acesta am hotărât să fim vizibili și offline, prin participarea la diferite târguri de profil. Astfel, am descoperit niște oameni atât de faini, încât îmi pare rău că nu ne-am apucat de asta mai devreme. Da, cred că această comunitate este formată numai din oameni talentați, creativi și frumoși, dar și că publicul creatorilor de handmade și design este la fel. Și da, mai cred că cei care se aseamănă se adună – la un moment dat, chiar la propriu!
Recomandă cititorilor incă 3 creatori de pe Breslo care îți plac!
Pentru că și noi suntem “new entry” pe Breslo, o să recomand tot un brand nou. Mie îmi plac foarte mult inelele, iar cele create de Lehel Jewelry sunt absolut fantastice. Am impresia că pe undeva se aseamănă cu produsele FUNKYFAIN, în sensul că sunt în stil minimalist, linii clare, dar întortocheate în același timp. Pe restul, de-abia aștept să îi cunosc la Dichisar!
Care crezi că e profilul consumatorilor “dependenți” de handmade și de ce îți place de ei?
Clientele noastre sunt foarte exigente. Și asta ne face pe noi să fim mai buni și implicit să oferim produse din ce în ce mai bune. Consumatorii românii de fashion, cu preponderență femeile, sunt mult mai pretențioși decât cei din Grecia, de exemplu, că deja am început să cunoaștem un pic și piața de acolo.
Important este să învățăm unii de la alții. Creatorii să își respecte consumatorii și să le ofere o experiență faină de shopping – căci nu contează numai produsul, ci și comunicarea cu ei, de la o simplă confirmare a comenzii, până la comunicarea post-achiziție, sau ambalajul, de exemplu. Primele noastre sandale nu erau ambalate tocmai atrăgător, dar în timp am ajuns la un mod de ambalare care ne definește și care surprinde foarte plăcut consumatorul. E grozav să primești un mesaj de mulțumire numai pentru modul în care ai ambalat produsul.
Pe de altă parte, și consumatorii trebuie să se educe în ceea ce privește shoppingul online și să învețe că uneori produsele handmade nu sunt tocmai perfecte. Tocmai imperfecțiunile le fac să fie speciale. Sandalele noastre, de exemplu, sunt lucrate manual în întregime. Până și talpa este creată în atelier de la zero. Pentru mine, a fost extraordinar să aflu și să văd întregul proces de realizare. La fel și ghetele și bocancii. Pielea este tăiată manual, cusăturile… nu e deloc ușor să lucrezi în piele. Totul se face în atelier și pentru asta eu nu consider că noi suntem creatori. Creatorii sunt toți cei care lucrează în atelier, care au mâinile murdare de dimineața până seara. Noi doar facem niște alegeri bune.
Ce vrei sa le urezi cumpărătorilor de pe Breslo?
Le voi spune ce le spun și clientelor noastre: alegeți produsele în care vă simțiți “fain”. Cea mai frumoasă femeie este cea care se simte bine în pielea ei, mai ales în niște încălțări confortabile, dar foarte “funky”. Și, firește, #buylocal :)
Ioana, ești la fel de faină ca proiectul tău! Îți mulțumim că ai stat de vorbă cu noi și că ajuți femeile din România să se simtă cool în pielea lor!
Be First to Comment