Miscarea minimalista devine populara in anii `60 in cadrul marii familii de arte moderne, cu o durata de viata lunga, aceasta manifestandu-se si in ziua de azi, sub numele de Post-Minimalism. Acest curent a evoluat, insa ideea sa principala continua sa ramana simplificarea, reducerea la esential a formelor, puritatea, oferind posibilitatea publicului de a analiza o opera de arta cu intensitate sporita, fara distragerea antentiei de catre dezordinea formei si compozitiei. Intentia de obtinere a simplitatii, a imaginii curate este data si de lipsa totala a expresiei personale a autorului. Artistii minimalisti erau interesati de un singur lucru si anume acela de transmitere a unei idei in starea sa pura, pe cand post-minimalistii sunt interesati de modul in care este transmis acest lucru.
Curentul s-a manifestat in variate forme de arte si design, in special in artele vizuale si muzica, cu multe elemente estetice comune cu Expresionismul abstract, insa lipsindu-i cu desavarsire orice fel de expresie emotionala, fapt care a dus la pareri contra existentei si importantei acestuia.
In moda, minimalismul apare abia prin anii `90, creatiile invartindu-se in jurul unui nou standard, acela al simplitatii, ce conferea un aspect lipsit de efort. In domeniul bijuteriei, curentul se manifesta prin eleganta data de liniile curate si sculpturale. Materialele utilizate in realizarea lor sunt diverse, o tehnica noua fiind hibridizarea materialelor pretioase cu cele mai putin pretioase: aur, argint, inox, cauciuc, plastic, diamante, perle, rasina, lemn, sticla, ceramica, chiar si hartie.
Printre primele influente ale Minimalismului in designul bijuteriilor a fost observat in lucrarile lui Emmy van Leersum, artista de origine olandeza, care a inceput sa colaboreze cu un sotul ei, Gijs Bakker, impreuna realizand munca de pionierat timp de 25 de ani in acest domeniu din anul 1960 pana la incetarea din viata a lui Emmy, in anul 1984. Intre anii 1965-1968 a vut loc o schimbare radicala a materialelor folosite in industria bijuteriilor, initiata de cei doi designeri, materialele fiind mult mai austere.
O bratara de 7.5×7.5 cm dimensiune, realizata din aluminiu in anul 1969
Ambitia acestui cuplu a fost de a elibera bijuteriile de limitarea data de forma si materialul traditional, dorind astfel sa obtina o forma de arta radicala si chiar un mod de viata. Lucarile reprezentative, cu care au patruns in lumea artei, au fost colierele de dimensiuni exagerate sub forma de gulere din materiale industriale, in general metale usoare lipsite complet de decoratii, expunerea acestora avand loc intr-o biserica din Amsterdam. Munca lor a avut o semnificanta constributie la reinnoirea designului in bijuterie din Olanda si in acelasi timp din lumea intreaga.
Doua modele din faimoasele gulere din aluminiu, realizate in 1967 si expuse intr-o biserica din Amsterdam
Un alt designer cu lucrari semnificative este Giampaolo Babetto, care datorita talentului si manifestarile sale avangardiste din acea perioada, anii `70, a facut faimoasa Scoala de Bijuterie din Padova in Italia. Acest artist este specializat pe tehnici ale prelucrarii aurului, care era oarecum in contradictie cu ideea initiala a olandezilor in legatura cu Minimalimul in bijuterie. Dupa parerea criticilor de arta, puterea sa creatica consta in sensibilitate, precizie si delicatete. In legatura cu prioritatea sa, forma sau functia, el declara ca o piesa de bijuterie trebuie sa fie in primul rand purtabila, interesul sa creasca in momentul in care e purtata si nu in momentul in care e tinuta in mana. La fel ca in restul artelor incadrate in stilul minimalist, Giampaolo refuza sa utilizeze ornamentica si nu pentru a lasa sa iasa la suprafata geometria sau procedeul matematic, ci pentru a lasa forma in starea sa pura.
Inel de aur cu pigment rosu la interior din colectia 1993 expusa la Padova, model disponibil in 2 marimi
Aceasta bratara prezinta aurul intr-o lumina futurista, realizata cu indemanare din unghiuri si plane pure; minimalismul din aceasta piesa are mai multe in comun cu indrazneala arhitecturii moderne decat cu standardele bijuteriilor traditionale
Giampaolo si Emmy, desi profeseaza in aceeasi perioada, au abordari cu totul diferite a stilului Minimalist, si anume o abordare mult mai sofisticata si apropiata de ideea de bijuterie ce exista si pana cum, din partea lui Giampaolo si una mult mai radicala a lui Emmy.
Si printre arhitectii din aceasta perioada au fost unii care au explorat si acest domeniu, cel mai bun exemplu ar fi Frank O. Gehry care a colaborat cu firma Tiffany & Co. pentru lansarea unei colectii de bijuterii rafinate care reflecta simplitatea designului minimalist, in diverse piese: cercei, coliere, bratari, inele, butoni, brose din argint, aur galben, alb, roz, negru, titaniu, beton si portelan de China.
O bratara ce denota mult curaj datorita utilizarii unui material nonconformist-beton usor gri in combinatie cu argint
Desi o forma simpla si cu trimitere spre clasicele cercuri, aceasta pereche de cercei emana dinamism
Inel dinamic datorita formei formei sale torsionate si a materialului atat de vivid-aurul negru
In zilele noastre, multi artisti au adoptat acest curent, multi dintre ei designeri independenti, printre care amintim: Ute Decker, Vanessa Gade, Iris Saar Isaacs si Jane Barwick (Insync Design), Yuki Kamiya, Naomi Sheppard.
O artista, ale carei lucrari nu raman cu siguranta neobservate, este Ute Decker, absolventa a Universitatii din Mainz, Germania, in domeniul tehnologiei informatiei, ea incepand sa realizeze bijuterii din lipsa unor accesorii de asortat. A fost votata anul acesta ca fiind unul din cei mai inspirationali designeri de bijuterie din Marea Britanie. Fata de alti designeri, artista foloseste argint reciclat si rasina bio si se apropie prin creatiile sale destul de mult de afirmatia ”less is more”, datorita limbajul minimal atat de evident al formelor. Ute este bine cunoscuta pentru tehnica sa sculpturala in argint pe care o adopta datorita maleabilitatii acestui material, aceasta afirmand ca ”argintul se preteaza foarte bine la modelaj si imi place foarte mult culoarea sa care se potriveste foarte bine cu preferintele mele estetice”.
O ”scultptura pentru mana”, dupa cum o numeste artista, aceasta bratara este realizata din aur cu un finisaj mat, in serie mica de 12 bucati
Colier realizat manual din argint reciclat, cu o textura mata, nisipoasa
O bratara inspirata de banda mobius, pe principiul suprafetei exterioare ce devine interioara; lucrare realizata in colaborare cu sculptorul in metal Benjamin Storch, din argint reciclat
Brosa creata manual din aur, cu dimensiunea de 7.8×5.5 in editie limitata de 40 de bucati
Artista este influentata de termenul estetic japonez Wabi-sabi, care se concentreaza asupra acceptarii efemeritatii, frumusetea imperfectiunii si a simplitatii. In atelierul sau din Londra, Ute creaza sculpturi purtabile unicate sau in editii limitate, fara ca doua piese sa semene ca forma, textura sau finisaj.
Printre adeptii acestui curent, se situeaza un bijutier mai nonconformist, datorita unicului material cu care acesta lucreaza si anume hartia, pe care o pliaza manual inca din anii `80 incoace. Nel Linssen isi descrie creatiile ca fiind ”constructii logice inspirate din lumea botanica” ce se adapteaza perfect miscarii omului. Bratarile si colierele ei urmaresc un ritm si o structura inspirata din natura cu taieturi si plieri precise, care in primul rand sunt minimaliste ca si estetica si complexe din punct de vedere al texturii.
Observabil este ritmul studiat al pliurilor, cu un efect cromatic deosebit in functie de unghiul de privire al acestui colier
Be First to Comment