Masca capata o forma mai explicita in ritualurile pagane din Evului Mediu, ea descinde din istoria celor “1000 de ani de intuneric si groaza” . Conturul atestat al primei masti se pare ca a avut loc in anii 800 d.Hr ca mai apoi sa devina simbolul suprem al multor popoare in celebrarile de sorginte pagane sau pentru accentuarea superstitiilor. Masca ajunge in Italia cam la anul 1100 d.Hr., dar prezenta ei este destul de timida chiar daca tentatia de ati ascunde identitatea si amuzamentul era mare. In anul 1161 Venetia este foarte sensibila la vederea acestui accesoriu si incepe sa manufactureze in propriile ateliere o masca , interpretand-o in maniera proprie. Nobilii isi fac comenzi speciale in atelierele de croitorie din dorinta de a condimenta petrecerile tematice. Dar petrecerile raman secrete, cercul este inchis, nimeni nu trebuia sa afle ce se intampla in spatele usilor. Religia se opunea cu vehementa acestor manifestari necuviincioase.
Primul atestat cu valoare de document al unei manifestari cu iz de sarbatoare apare in primavara anului 1268 la Venetia, sarbatoarea primeste numele de carnaval. Care era motivul pentru care venetienii sarbatoreau neobositi? Incercau sa traiasca din plin momentul dinaintea intrarii in Postul Pastelui. Placerea, excesul, distractia, rasfatul cu licori, flirtul deocheat ii pregateau pentru respectarea cu strictete a Postului ce urma. Curba maxima a placerii cu “masca” o arata ” graficul ” secolului al- XVIII-lea. Barocul, care aducea in prim plan opulenta si stralucirea-unduirea formelor , a fost curentul artistic care putea gazdui cel mai bine ideea de carnaval. De aici si pana la colectia impresionanta de masti nu a fost decat un pas. Masca era un mijloc prin care iti protejai intimitatea, prin care iti ascundeai escapadele amoroase sau prin care prelungeai misterul in mod voit. Curios era faptul ca nobilii uitau de manierele impuse, se dezlantuiau, se transformau in oameni de rand, chefuiau in exces si nu se sfiau sa-si expuna adevaratele sentimente, masca ascundea tot si conferea libertate. Acestui carnaval s-au alaturat si tineri din alte tari europene, dornici sa participe la distractie.
Costumele si mastile intruchipau personajele din Commedia dell´Arte , iar desfatul descinde parca din Decameronul lui Giovanni Boccaccio. Teatrul de papusi era deasemenea prezent si incerca sa redea fragmente amuzante din viata de zi cu zi de la curtea regala.
Cum ar arata carnavalul de la Venetia fara vestitele masti? Cred ca de fapt nu ar exista deloc.
Mastile aveau un cod stilistic nemaintalnit pana atunci. Cele aurii cu pietre pretioase si aplicatii din pene de strut erau atribuite nobililor. Acestea erau foarte stralucitoare, de mari dimensiuni cu fetele zambitoare din portelan, cu baza penelor acoperita de rubine sau smaralde, masca era incadrata de voalete realizate din broderii opulente cusute manual.
Nobilii excentrici epatau prin masti macabre cu tenta erotica sau …de cosmar. Negru si rosu exemplificau cel mai bine dorinta lor de a iesi in evidenta . Codul stilistic era insa greu de descifrat la doamne, te puneau in incurcatura semnalale pe care voiau sa le transmita domnilor.
Doamnele aveau limbajul mutual al mastilor prin etalarea unor simboluri pe care trebuia sa le sti, asa ca domnii erau sfatuiti sa vina la carnaval cu temele facute.
In zilele noastre, masca este interpretata in diverse stiluri si isi face loc in fruntea tendintelor. Ocupa loc de cinste in decoratiuni interioare, craft fashion si accesorii, este una din tematicile favorite ale fotografilor de arta si de moda. Nu mai vorbesc de campaniile publicitare ale unor parfumuri de lux care abunda in imagini ale misterioasei masti . Unii dintre designerii vestimentari care au jonglat cu masca in reclamele de parfumuri au fost Tom Ford, Armani, Alexander mcQuinn, Lagerfeld, Jacobs. Dar primul care a fost inspirat de vestita masca a fost Tom Ford, care ramane cel mai ingenios si cel mai indraznet autor al reclamelor de parfum care a existat vreodata.
Designerul incognito al casei de moda Maison Martin Margiela are o obsesie legata pentru manechinele complet mascate in prezentarile de moda. Aceasta maniera stilistica ii scoate in evidenta creatiile originale si ideile inovatoare ale croiurilor. Dar acesta mascare a modelelor nu este intamplatoare, face parte din scenariu si dezvaluie mult despre personalitatea designerului si exprima clar dorinta lui de a ramane necunoscut. Pentru ca pe Martin, asta in cazul in care e barbat, nu-l cunoastem, nu il stie presa, nu il stie nimeni, are purtator de cuvant. Asta este definitia mastii pentru Margiela.
Maison Martin Margiela
El sau ea lasa creatiile sa vorbeasca de la sine despre lume si despre el(ea), se poate asa ceva in timpurile noastre ? Da, se poate si inca cum…
O colectie de pantofi ne ofera un adevarat regal vizual si ne transpune intr-o lume plina de fantezii vintage sau ne duce mai departe…intr-un vis cu pigment baroc si textura de brocart. Colectia ne aminteste de canalele grizate din Venetia si de exuberanta carnavalului. Expozitia de pantofi a iscat un murmur de admiratie din partea doamnelor.
Fotograful Megan Snider a realizat un pictorial pentru o revista si indemnul sau suna asa ” Poarta o masca cand faci o plimabre intr-o padure si o sa vezi ce bine ai te simti, ce o sa te amuzi, ce pofta de joaca o sa ai ” cam asa isi motiveaza tema aleasa pentru shooting.
Foto Megan Snider
Manifestul disperat al fotografului Aldo Lanzini care se numeste ” Conditia omului contemporan” a incitat atentia publicului, a lasat “masca” presa. Este strigatul lui prin care ne anunta ca societatea sufera de ” un soi de schizofrenie constienta ” si rezultatul ei ne-a adus deformari suflesti si tulburari serioase in sfera morala in care ne scaldam cu totii. Ne exemplifica asta prin masti bizare pe care le purtam uneori sau tot timpul. A fost invitat sa prezinte aceste masti in cadrul prezentarii de moda a casei Missoni, iar audienta a ramas socata. In prezent, la Milano toate aceste masti sunt adunate intr-o mare expozitie dintr-un centru cultural.
Pictorialul ” Lace catwoman masks “ ne prezinta dualitatea femeii moderne in imagini clasice de alb si negru , iar rolul este interpretat magistral de topmodelul Nadja Auermann. Fotograful Ellen von Unwerth proneste de la clasicul alb-negru si ajunge la reprezentarea elementelor specifice Cat Style. Nadja imprima seductie si mister temei, astfel incat atmosfera te rapeste in totalitate si se topeste intr-o dark-classy area.
Nadja in “Catwoman Mask ” editorial
Designerul Gareth Pugh realizeaza in anul 2006 colectia ready-to-wear, iar despre aceasta se considera si astazi ca este timeless, ea nu incadreaza intr-o tendinta anume, este doar o tema post-modernista, un manifest artistic care vorbeste despre structurile sociale , masca moderna , despre tehnica avansata si epoca futurista. Chiar daca colectia este trecuta pe lista vestimentatiei nepurtabile, leit-motivul ei nu s-a dizolvat, dimpotriva este foarte actual.
Gareth Pugh 2006
Mastile au inspirat artistii din comunitatea Breslo, iata cateva expresii si interpretari ale talentului lor :
1.miniart
3. mihaalex
4.mihaalex
felicitari pentru articol documentat, bine realizat si exemplificat handmade.
felicitari pentru tot efortul depus in strangerea informatiilor si redarea lor in stilul propriu!multumesc frumos ca in articolul facut ai selectionat si o masca de-a mea!
Am stiut eu ca tu ai scris articolul ! F. faine pozele dar si articolul :) Felicitari !
Fain. Placut la citire, oarecum informativ. Foarte curand voi deschide magazinul. Sper sa va placa. Sarut mana pentru articol!