Nuferi care se odihnesc pe apa verde-albastra, salcii care isi unduie crengile la adierea vantului, flori ca pete de lumina in iarba inalta…si suntem deja in gradina de la Giverny a pictorului francez Claude Monet. Am rasfoit de sute de ori pagini de album cu picturile lui care prezinta aceasta gradina si am impresia uneori ca ea devine o entitate fantastica unde lumina si umbra sunt cele care dau viata vegetatiei si apei.
Monet avea o pasiune pentru flori si le-a pictat ca nimeni altul. Le privesc in imagini dar parca nu e destul. As vrea sa culeg, sa le ocrotesc. Si cred ca se poate. Am gasit florile pe care le-a pictat el. Sunt cele din fetru create de Textile-art. Aceeasi armonie, acelasi echilibru si sensiblitate care emotioneaza si surprinde, o delicatete pe care doar un artist stie sa o surprinda.
Si pentru ca aceste flori, precum si celelalte creatii Textile-art sunt realizate din fetru in combinatie cu alte materiale textile, am stat de vorba cu artista care ne-a deschis cu amabiliate usa atelierului.
Care sunt calitatile pe care le apreciezi cel mai mult in lucrul cu fetrul?
Lana fetruita este un material nobil, pe care in momentul in care-o descoperi, nu-o mai poti lasa din mana. Are calitati exceptionale, pe care nici un material sintetic nu poate sa inlocuiasca, mult mai rezistenta decat materialele vegetale (bumbacul, inul) si mult mai maleabila decat pielea.
Lana este un strat protector care s-a dat oii pentru a-l proteja o viata intraga de toate intemperiile vremii.
Am fost impresionata sa vad in muzee prestigioase piese lucrate din lana, care au deja mai mult de 1000 sau chiar 2500 de ani, stiind ca unele matreiale plastice pe care le am in casa, se descompun de la sine dupa 6-7 ani.
Care este partea care iti place atunci cand creezi accesorii din material textil?
Mie imi place sa realizez ceva chiar si din nimic, iar materialele textile au tot ceea ce am nevoie. Intotdeauna experimentez ceva, fetrul este materialul ideal pentru imaginatie, nu ma limiteaza prin structuralitate, si poate integra orice alt material, de la piatra pana la metale.
Te preocupa caracteristica eco a accesorillor tale?
Si daca da,de ce?
…eu cred ca sunt chiar foarte putine materiale mai ecologice decat lana fetruita.
Poate aceasta directie sporita spre folosirea materialelor si mai ales procedurilor ecologice, provine tocmai din suprasaturatia de imagini si produse comerciale, realizate din cantitati enorme de materii prime, prelucrate pe banda rulanta, automatizata, impersonala, implicand costuri si valori reduse.
Am ales sa lucrez din lana pentru ca in culise, de fapt este un intreg ritual.
Astfel ca, primesc lana de la oieri, aleg mai multe tipuri de lana, pentru ca fiecare are alta expresivitate, o curat si o duc la spalat in valtoare, le separ, in functie de duritate, o parte pot pieptana manual, o parte duc la pieptanat. Apoi vine vopsirea, ori in culori sintetice, ori in culori naturale, apoi impaslirea cu ajutorul acelor de fertru si finisarea cu apa calda si sapun. Culorile vegetale urmeaza la fel un procedeu mai lung, asemenea pregatirii muraturilor pentru iarna. Oarecum lucrul cu lana si cu materialele ecologice, naturale ma fac devin mai apropiata de natura. Fiecare etapa de lucru trebuie sa planific in functie de anotimp si de vreme.
Acest material nu implica nici o jertfa, mielul trebuie tuns in mod firesc, de mai multe ori pe an. Poate fi considerat gunoi, insa, trebuie sa recunoastem, ca pretuim multe materiale si produse care de fapt nu au calitati si nici valoare.
Be First to Comment