Ideea de handmade implică un anumit grad de romantism, o gândire cu iz hippie sau-chiar mai actual- cu tendinţe ecologice. Întotdeauna au existat tabere de consumatori îndrăgostiţi de produsele de firmă, precum şi un public- mai redus, amator de frumos şi de unicitate. Uneori, din rândurile acestui public se recrutează şi cei mai activi ecologişti dintre noi.
Unde se întâlneşte curentul handmade cu cel ecologic? În primul rând în utilizarea (mai) eficientă a resurselor. Neproducând în serie, ci pentru 1-2 persoane sau cel puţin pentru un număr de persoane simţitor mai mic, şi costurile efective (măsurate în materie primă şi impact asupra mediului) sunt mai reduse. Prin munca unui om se înlocuieşte munca maşinii (iar asta mi se pare alternativa fericită, nu cea în care maşina înlocuieşte omul).
În al doilea rând, reutilizarea creativă a resurselor deja existente mi se pare o metodă sigură şi interesantă de reciclare. Nu toţi cei care se ocupă de handmade folosesc hârtie, plastic, textile sau alte lucruri noi ca materie primă. Unii optează pentru refolosirea resurselor care se află deja la îndemână, pentru a realiza parţial sau total noi creaţii. Personal, consider că nu ne mai permitem să risipim materiile prime sau lucrurile de care ne folosim pentru fabricarea produselor handmade cu aceeaşi nonşalanţă ca acum câţiva ani. Sticla, plasticul, metalul şi altele se vor dovedi la un moment dat drastic limitate de excesele pe care le facem deşi în casele noastre zac o mulţime de lucruri refolosibile.
Avem obiceiul de a critica felul în care ceilalţi utilizeaza resursele, însă ignorăm cu desăvârşire propriul nostru comportament consumerist. Să ne uităm în jur şi vom găsi adeseori materialele necesare confecţionării unor obiecte noi (textile, hârtie, carton, metal şi mai ales plastic). De asemenea, ne putem bucura de puţin antrenament în plus pentru neuronii personali. Se întâmplă de la sine, când ne punem întrebarea: “ce aş mai putea face din asta?” înainte să dăm fuga la magazine pentru altul nou.
Unii leagă ideea de handmade de criza financiară. Eu tind să o leg de o criză prelungită a valorilor (estetice şi sociale), care constituie un teren bun pentru aceia care fac lucruri din pasiune şi le fac mai frumos decât orice maşină programată să reproducă serii de produse comerciale. Din păcate, reclamele din mass media lucrează zilnic să ne modeleze gusturile sub forma unei indiferenţe la nou, adeseori vecină cu vulgaritatea.
Artizanii însă nu sunt o specie pe cale de dispariţie. Atâta timp cât va exista un public doritor de obiecte personalizate cu o puternică amprentă umană şi nu industrială, va exista şi handmade. Sper ca diversele crize prin care trecem să nu ne forţeze să producem handmade, ci să optăm pentru acesta pur şi simplu pentru că ne dorim.
Be First to Comment