Atelierul de pânză e un proiect social care ne-a mișcat de prima data când am aflat despre ei, deci ne-am bucurat mult când s-au alăturat comunității Breslo. Sperăm să le meargă din ce în ce mai bine și să ajute câți mai mulți oameni în anii ce urmează.
Ne-am împrietenit și i-am descusut la o cafea. Luați-vă deci și voi cana, și hai să citim împreună ce ne spune Andreea despre inițiativa lor.
Cine este in spatele brandului “Atelierul de panza”?
Ideea proiectului aparține celor de la ViitorPlus – asociatia pentru dezvoltare durabila. Ong-ul a apărut în 2006, când 3 oameni cu pregătire diferită s-au decis să pună în pratica mai multe proiecte care aplică principiile dezvoltării durabile. Cu alte cuvinte, au inițiat activități care au obiective de mediu, economice și sociale și aduc cât mai multe beneficii comunității.
De la ce a pornit acest proiect? Care este misiunea voastră?
Totul a pornit de la omniprezența pungii de plastic. Este peste tot, de unică folosință de cele mai multe ori și se fragmenteaza în sute de ani. Așa a apărut ideea de a oferi o alternativă ecologică la punga de plastic – sacoșa de pânză. În același timp, proiectul răspunde nevoii de a căpăta experiență pe piața muncii a persoanelor din categorii vulnerabile.
Sacoșele sunt produse într-un atelier social de către persoane aflate în dificultate și lucrate de la domiciliu de către doamnele cu dizabilități fizice. Lucrând deja de 2 ani sacoșe trainice ne dorim să dăm un exemplu de producție durabilă: materialele folosite sunt cât mai prietenoase cu mediul, avem zero resturi de producție și mai multe persoane au fost integrate programului nostru de reinserție socio-profesională.
Persoanele sunt angajate timp de un an și jumătate, perioadă în care învăța ce înseamnă un loc de muncă: să lucreze după un program, să realizeze o normă, să se obișnuiască cu lucrul într-un colectiv și cu relația angajat-angajator. După terminarea acestui program în care ele sunt consiliate de către un asistent social și ajutate să urmeze cursuri în meseria pe care și-o doresc, noi le ajutăm să își găsească un loc de muncă mai departe.
Care e background-ul vostru, ce ați facut înainte de a lansa acest proiect?
Fiecare dintre noi s-a ocupat cu altceva. Suntem 3 oameni momentan pe proiect, 2 economiști și un filosof, în rolurile de coordonator și asistenți.
Ce mai există în afară de Atelierul de pânză? Vă mai ocupați și cu altceva?
Atunci când activezi într-un ong, ajungi să te implici în multe activități și proiecte. Deci, pot spune că ne ocupăm cu voluntariatul în timpul rămas în afara proiectului.
Priviți această acțiune ca pe o afacere?
În cazul Atelierul de pânză, unul din scopuri este ca proiectul să funcționeze ca o afacere și să genereze venituri pentru a acoperi cheltuielile. Pentru că angajații din atelier beneficiază de un program de reinserție socio-profesională, ce presupune consiliere din partea unui asistent social, găsirea unor cursuri de calificare, anumite beneficii sociale, costurile cresc corespunzător. De aceea, avem nevoie să generăm venituri din vânzarea de sacoșe pentru a acoperi aceste costuri, a plăti salariile și a putea oferi și altor persoane posiblitatea de a intra în programul nostru. Durabilitatea unui proiect este condiționată de eficiența economică. Însă nu este atât de ușor. În cei doi ani de lucru, cel mai mult am reușit să fim 85% sustenabili.
Cum reacționează publicul la creațiile atelierului?
Sacoșele sunt foarte bine primite. Este fain pentru că ele, gata-făcute, sunt albe și numai bune de personalizat și oricine este receptiv la această posibilitate. Oamenii apreciază faptul că sacoșele sunt lucrate cu gândul la natură și la oameni, anume că materialul este din bumbac netratat, nevopsit și neinalbit și că ele sunt lucrate de persoane aflate în dificultate. Uneori apare bariera prețului, deoarece în el se reflectă costurile sociale și de mediu. Produsele sunt lucrate după anumite norme calitative și sunt deasupra celor manufacturate în serie. De cele mai multe ori, pe lângă utilitatea ei și faptul că au un design plăcut, oamenii răspund poveștii pe care o are sacoșa și își iau una pentru ei.
Care e cel mai important lucru pe care l-ați învățat de când ați început să lucrați cu oamenii implicați în proiect?
Lucrul învățat este că orice dificultate poate fi depășită. Este o experiență cu obstacole nebănuite, dar care își găsesc soluția. Am lucrat cu persoane care s-au adaptat cu greu spațiului de lucru, deoarece aveau un background social atipic și nu erau învățate să lucreze în ordine sau le lipsea răbdarea de a învăța. Dar aceste momente au trecut. Cu 3 angajate în atelierul social, am realizat în 2011, 21.000 de sacoșe.
Cu ce materiale lucrați? Ne puteți descrie procesul creativ, și restul lucrurilor care țin de acesta?
Materialul este special ales pentru a fi cât mai prietenos cu mediul și, în același timp, estetic plăcut. Pentru că ținem cont de etapele anterioare producției vrem ca el să fie într-o stare cât mai naturală, de aceea bumbacul este neinalbit, nevopsit și netratat. Pe lângă bumbac, mai folosim iută – din care facem coșulețe și traiste. Tipurile de sacoșe sunt gândite de cele două doamne maistru care le învață pe angajate să coasă. Dacă cineva își dorește un anumit tip de sacoșe, noi îl facem. Avem modele standard pe care le imprimăm cu desenele noastre, dar dacă un client își dorește ceva anume, îi facem un produs personalizat. După ce sacoșele sunt gata, ele merg la firmă de serigrafie unde sunt imprimate cu vopsea pe bază de apa.Pasul următor este atașarea etichetelor din hârtie reciclată, care spun povestea celei care a fact sacoșa: ne spune cum o cheamă și cum a făcut sacoșa, în câteva cuvinte.
Cine sunt cei ce crează efectiv sacoșele, și cărora le este dedicată această acțiune?
Sacoșele sunt lucrate bucată cu bucată de angajatele noastre și croite câte una de către doamnele maistru. Imaginează-ți că în 2 ani, cele două doamne au croit de mână vreo 30.000 de sacoșe. În decursul acestui timp, 12 persoane au fost integrate în programul de reinserție socio-profesională. Încercăm să oferim experiența unui loc de muncă unor oameni care se află în situații dificile, nu au beneficiat de un bun start în viață și care au nevoie să învețe ce înseamnă să fii angajat.
Momentan sunt 3 persoane care lucrează în atelier și 3 doamne cu dizabilități fizice care lucrează de la domiciliu. Pentru doamnele de la domiciliu am creat o unitate protejată, care să atragă mai mule comenzi pentru companii și care să asigure o muncă constantă pentru ele.
Din experiența avută până acum, 3 persoane au fost integrate cu succes pe piața muncii, după ce au ieșit din atelier. Anul trecut, a terminat programul nostru Ioana, care în urmă cursurilor de cofetar-patiser pe care le-a urmat, s-a angajat la o cofetărie la Sun Plaza.
Cine sunt artiștii grafici din spatele design-ului sacoșelor de pânză?
Pentru desene, avem alături de noi o singură graficiană – voluntară. Noi îi spunem ce idei de desene avem și ea le realizează în stilul propriu. Anul trecut am experimentat o tehnică specială de imprimat: linogravură. Ni se părea o idee bună să încercam să ne imprimăm singuri sacoșele și astfel puteam crea un nou loc de muncă. Însă a fost ceva mai dificil decât n-am așteptat și ideea a rămas, după experiment, în stadiu de proiect. Totul s-a întâmplat cu ajutorul aceleiași voluntare.
Cum abordați partea de business a activității voastre? Cum vă promovați?
Clienții noștri mari sunt companiile, care cumpără sacoșe pentru a le personaliza cu logo și a le oferi la diferite evenimente. Încercăm să le arătăm care sunt beneficiile de a cumpăra sacoșe făcute într-un atelier social și primim de cele mai multe ori răspuns pozitiv. Pentru a acoperi cheltuielile lunare avem nevoie de comenzi constante. De aceea încercăm să ducem sacoșa cât mai aproape de doritori. Astfel, am reușit să aducem anul acesta sacoșele în toate benzinăriile OMV din țară, în librăriile Humanitas și am continuat colaborarea cu magazinele Natural Paris, băcănia Coco, ceainăria Serendipity
Ce sfat ați da cuiva care abia s-a hotărât să își urmeze visele și e la început de drum?
Drumul înaintează cu fiecare pas făcut.
Cum sperați să se defasoare activitatea atelierului în comunitatea Breslo?
Sperăm să ne facem cât mai mulți prieteni. Ne dorim ca povestea oamenilor din atelier să ajungă la urechile a cât mai multor curioși și firi care experimentează. Poate cineva vrea să ne sugereze o idee de grafică, cineva dorește să facă cu noi ateliere de pictură pe sacoșe sau vrea să ni se alăture ca voluntar. Ușa atelierului nostru este deschisă pentru oricine. Ne bucurăm că facem parte dintr-o comunitate creativă.
Care sunt primele 3 cărți, filme, muzicieni/formații și site-uri care înseamnă ceva pentru voi?
Am trecut câte o preferința din partea fiecăruia dintre noi.
Cărți: Ray Bradbury- Fahrenheit 451, Thomas Pynchon- Strigarea lotului 49, Rilke- Elegii duineze
Filme: The Green Mile, Up(film de animație), La vita e bella
Muzică: Pasărea Colibiri, Yann Tiersen, Massive Attack
grozava initiativa!