Nostalgia si privirea pierduta in visare dau un puls nebanuit creativitatii. Sunt bune. Mai ales atunci cand ele se transforma intr-o pelicula fina compusa din trecut-prezent -viitor.
Freamatul nostalgiei se aude din cartierul papusilor si marionetelor al sec.VIII-lea. Imaginea prolifica feminina a acestui secol fastuos este Marie Antoinette, iar pasiunea ei pentru papusi de portelan devine in scurt timp cunoscuta si astfel micile ateliere de creatie manufactureaza delicatele papusi pe comanda. Marie Antoinette Papusa apare in diverse tinute vestimentare. Malacov-ul, decolteul “abrupt”, broderiile, perucile albe sau colorate si alunita in forma de inima vor deveni nelipsite in aceste reprezentari Poupée -Antoinette. Se acorda multa atentie detaliilor, finisajelor, erau redate tesaturile elaborate din care Marie isi comanda rochiile, pana si evantaiele ei erau copiate intocmai.
Plonjand pe hotarul zilelor noastre, gasim o oaza luminoasa populata de artisti care se intorc o clipa in trecut pentru a schita mai expresiv prezentul. Unii dintre ei se intrunesc intr-o echipa si reusesc sa ne aduca la scena deschisa papusile de protelan in forma umana. ” Human porcelain ” este un proiect indraznet care dezbate aspectele similare dintre femei si papusile de portelan, artistii in cauza au gasit o metoda inedita de a combina machiajul cu styling-ul pentru a realiza o colectie de papusi vii. Artistul fotograf de origine suedeza Therese Aldgard este autorul acestui pictorial. Pentru a creea efectul ancient porcelain s-a pus accentul pe machiajul obrajilor si al buzelor acompaniat de buclele rosu-Tizian. Parul cu bucle masive devine factorul dominant in creearea tabloului. Aparatul foto surprinde o anume stare interioara a papusilor umane. Privirea lor este plina de viata, dar in acelasi timp ochii lor transmit o certa solitudine, dand impresia ca sunt prizoniere in lumea noastra umana, asteptand ca cineva sa le transforme in fiinte. Dualitate, irealul la granita realitatii si… sectiunea lumii in doua.
Therese Aldgard
Opulenta regalitatii secolului al- VII-lea reprezinta izvorul de inspiratie al firmei spaniole Kattaca care il coopteaza pe fotograful de moda Paco Peregrín pentru a da nastere unui pictorial royale-portrait. Aerul pompos si extravaganta sunt principalele coordonate ale sedintei foto, iar acestea nu puteau fi expuse fara machiajul dinamic si lucrarile savante ale hair-stylistului Daniel Martin. Mixajul dintre papusa de portelan si vestimentatia spaniola a sec. al- VII-lea ne introduce intr-o atmosfera misteroasa de poveste…cu aroma de femeie.
Kattaca
Au fost multe sedinte foto in care stilistii si fotografii au transformat modele celebre in papusi, insa mi-a atras atentia un pictorial desfasurat in cochetul studio al lui Pet Orly. Ideea de la care a pornit fotograful Orly este personajul de circ transpus intr-o ipostaza couture. El remodeleaza ideea de circ prin mijloace moderne de styling, cum ar fi : sculptura parului prin suprapuneri de pene vopsite in culori explozive, machiajul cartoon cu pensulatii clar-obscur si rosul-framboise al buzelor mirate. Spiritul fashion-couture este o agaugire la ideea de baza si iata ce a iesit :
Pet Orly
Casa Disney este foarte interesata de tot ce inseamna moda si ne demonstreaza ca putem asocia desenul animat cu tinute in spiritul young fashion. Cheful de joaca si veselia se desprind din imaginile campaniei de publicitate a vestitei casei de productie. Revista Vogue Germania a gazduit filmu animat ” Minnie Mouse “. Vedem aici o Minnie feminina si joviala, incadrata de urechiusele dragute si polka dots. Tendinta Disney Cartoon este foarte intalnita in moda ready-to-wear, succesul l-a cunoscut inca la inceputul anilor ’90 cand casele Dior si D&G au facut o obsesie pentru personajele Disney. Tendinta reapare in 2002-2003, iar in 2011 Minnie revine in reflectoarele modei .
Karl Lagerfeld creeaza pentru Dior o colectie haute couture care este deasemenea inspirata de personajul Minnie. El reformuleaza personajul, il extinde. In maniera lui stilistica, Minnie devine romantica, feminina, candida, blanda, aproape eterica. Este invaluita de culori in nuanta mierii si pulsatii slabe metalice, in volumetrii dulci ,se scalda intr-o lumina palida. Diafan si inefabil, daca ar fi sa traduc starea in doua cuvinte.
Dior
Acelasi creator de moda isi realizeaza autoportretul care ia forma unei papusi, sau mai degraba a unui Teddy Bear. Ursuletul de plus poarta acelasi costum binecunoscut al lui Karl, pana si centura cu sigla KL este redata intocmai. Teddy Bear Karl a aparut in 2008.
Karl Lagerfeld si Teddy
In fiecare sezon, casa Lanvin lanseaza in editie limitata o mini colectie de papusi din portelan, care de fapt o celebreaza pe tanara domnisoara Lanvin care iubeste eleganta si romantismul parizian. Colectia de papusi este intitulata sugestiv ” Miss Lanvin ” si prin aceasta se doreste o apropiere a casei de generatia tanara si de educatia gustului acesteia. Charmul parizian este arborat in fiecare editie. Fiecare sezon aduce sapte papusi create de Lanvin by Alber Elbaz.
Lanvin
Am lasat la final un pictorial extravagant care o are in rolul principal pe Avril Lavigne. Starul canadian este invitat de revista Prestige din Honk Kong pentru a da nastere unui personaj-papusa exclusivist , in acord cu linia punk-rock care o reprezinta. Criticii de moda i-au acordat locul intai in topul clasamentului ” Porcelain doll in couture”. Postura ciudata se pare ca a inspirat-o pe artista.
Avril Lavigne
Pe Breslo, papusile zambesc si arboreaza o mare pofta de viata , iata creatorii care iubesc papusile :
1.anky
2,3.katafolt
4, 5. ydnasart
6, 7. JoliesseDesign
8, 9. LadyA
Excelent articol! Si ce surpriza, in final apar si papusile mele :D. Merci*
:) nice!
Foarte fain!!
foarte frumos materialul