Doua repere infailibile pentru stilul androgin raman inca nedetronate in arhivele modei: Marlene Dietrich si Greta Garbo. Ar fi si un al-III-lea reper androgin foarte important si el pentru moda: Katherine Hepburn. Cele trei dive ale ecranului au iubit foarte mult tinutele masculine, si-au insusit reverele si pantalonii barbatesti, camasile si pantofii fara toc si s-au delectat cu tigari de foi.
Prin tot acest abur masculin ieseau la iveala intotdeuna latura lor feminina, privirea sagalnica si… o emfaza erotica care tulbura aerul bun “de respirat”.
Greta se simtea comod in pantofi cu botul rotund fara toc(balerinii de azi) si in vestitii pantaloni din stofa cu talie inalta si largi. Balerinii erau preferatii ei si pentru ca era mai inalta decat partenerii ei de film, iar pantalonii aveau darul de a ascunde gleznele pe care ea nu si le indragea deloc. Spunea despre ea ca tocurile o faceau sa se simta “ca o lebada lipsita de gratie”.
Marlene adora fracul si stilul tuxedo, palaria gambetta si jobenul, cravata si papionul, pantofii din lac bicolori, toate acestea erau acompaniate de un trabuc fumegand. Camasile cu guler apretat si butonii aurii faceau deasemea parte din recuzita ei masculina.
Katherine este o combinatie intre cele doua figuri marcante, ea reuseste sa aduca stilului un plus de savoare prin silueta filiforma si natura ei neimblanzita. Temperamentul ei zbuciumat dublat de o minte ascutita este putin domolit de esarfele suave pe care le purta sau de bascul usor ludic. Ea era adepta costumului barbatesc din tweed si a bretelelor englezesti care ii traversau torsul suplu. Talia de viespe si-o marca cu centuri inguste din lac, purta deopotriva croieli cu talie joasa si inalta ale pantalonilor. Era colectionara de camasi cu esarfe incorporate sau decorate cu jabouri micute involanate.
Scurtul istoric al celor trei “muschetari” ai modei de ifluenta masculina ne directioneaza subtil catre tendintele din acest sezon rece. Este adevarat ca in fiecare an apar reinterpretari ale pieselor barbatesti, costumul masculin este un soi de primat al modei pe care designerii il tot readuc in discutie. In discursul lor estetic apar auditii noi ale alurii masculine, iar o mare parte din inspiratia artistica provine de la cele trei actrite-capsula.
In paranteza fie spus, exista si reversul medaliei si anume ca moda actuala masculina imprumuta piese de vestimentatie si culori din garderoba feminina, fuste si rochii, rozuri ,movuri si nuante blande de pastel.
In tendintele acestui sezon s-a remarcat un impuls masculin in actul creativ al unor case de moda celebre. Reintorcerea la stilul androgin, la o stare usor conflictuala care despica firul in patru: feminin-senzual-masculin-autoritar. Tendinta numita “tuxedo love” a fost evidentiata de case celebre precum: Yves Saint Laurent by Stefano Pilati, Acne, Ann Demeulemeester, Balmain, Chanel, Dolce & Gabbana, Lanvin si Michael Kors.
Una dintre cele mai declarative colectii cu efecte masculine este cea a designerului Ann Demeulemeester, care si-a cladit repertoriul artistic pe un plan metaforic, o poezie cu imagini desprinse parca din tribul disparut al femeilor razboinice din Amazon, o insiruire de tinute deep black cu accente men style care vorbesc despre ” give peace a chance”. Siluete dramatice aluneca pe scena imbracate in corsete negre, gulere rasucite prinse in snururi si fermoare, pene negre siliconate, leggings din piele, jachete din dantela si manusi care se transforma in maneci. Multa piele si dantela, capse si ocheti, revere geometrice si veste decoltate, coafuri involburate venite direct din campul de lupta.
Ann Demeulemeester
Casa Balmain se inspira din moda anilor ’90 si isi presara traseul artistic cu multe zone masculine, creatiile devin purtabile si nu abunda in artificii axtravagante. Sacourile de sorginte masculina sunt inchise la un nasture si sunt croite din tesaturi stralucitoare, abrupt decoltate si se poarta pe piele à la Bianca Jagger. Pantalonii sunt lejeri si se opresc sub genunchi,marcati de o manseta intoarsa sau de o banda stransa pe picior aducand aminte de pantalonii lui John Gilbert-partenerul lui Garbo din anii ’20. Jachete tuxedo sunt satinate, iar salopetele au alura sexy captand prin paiete toata lumina reflectorelor. Reverele late ale jachetelor metalizate fac o aluzie destul de explicita la costumul barbatesc de gala.
Balmain
Mixajul dintre masculin si feminin este o tema favorita a casei Dolce & Gabbana, in acest sezon cei doi designeri combina cu succes stilul street-lingerie care i-a consacrat cu cel androgin. Colectia toamna-iarna este influentata de acordurile de debut ale Madonnei, stilul divei pop care a marcat anii ’80 se intrevede in tinutele modelelor care defileaza cu elan pe scena. Palaria masculina cu boruri mici este data pe spate strengareste, pantalonii sub genunchi sunt insotiti de sosete barbatesti, sacourile la doua randuri au reverele cat se poate de late, iar tesaturile uni din brocart aduc un aer festiv colectiei. Tinutele alterneaza pe podium: o tinuta cu rochie din dantela sau matase cu print “stea” dupa care intra o tinuta androgina. Se pare ca designerii au ales sa fie predictibila aceasta repetitie a intrarilor pe scena. One boy look, one girl look.
Dolce & Gabbana
Directorul de creatie al casei Lanvin Alber Elbaz propune o versiune intunecata atipica stilului cu care ne-a obisnuit. O colectie de influenta masculina, cu insertii austere de gri si negru, croiuri rigide incalzite doar de bijuterii metalice opulente, palarii cu boruri imense care amintesc de misterioasele vrajitoare. Piese de imbracaminte urcate pe gat, malete negre cu o tenta severa sunt sugrumate de pandante uriase cu pietre. Pardesiele si pelerinele par unisex, sunt drepte sau de forma lampadarului, cu taieturi precise aproape camuflate in adancimea stofelor. Gentile sunt destinate parca pentru church-ladies si dau o pulsatie inovatoare colectiei. Pe alocuri rasare cate o tinuta din dantela neagra care sparge registrul din fetru si stofa rigida din velur.
Lanvin
Casa de moda Ruffian, mai putin cunoscuta publicului, si-a facut debutul colectiei de toamna-iarna pe marile pasarele cu un concept unisex, un exemplu androgin usor de purtat, comod, care insa nu face rabat de la stil si eleganta. Casa s-a aliniat cu succes popularatatii pe care a capatat-o moda de influenta masculina, designerii firmei sunt de parere ca femeile se simt foarte confortabil in hainele care au croieli simple si care imbraca bine, in care se simt bine la birou dar si feminine in acelasi timp. Trecerea de la confort la stil si de la stil la confort alterneaza sau devine insesizabila.
Termenii de moda masculina cu tenta feminina sau de moda pentru femei cu accente masculine au devenit deja un repertoriu clasic al pasarelelor mondiale.
Ruffian
Un editorial interesant dintr-o revista newyorkeza numit “Scene in the Street” exploreaza moda strazii intr-un stil androgin neobisnuit, imagini nostalgice incapsulate parca in cufere vintage care se plimba pe Madison Avenue pana la Washington Square Park. Dialogul dintre cele doua modele Lindsey Wixon si Daphne Groeneveld intretine atmosfera cetoasa si plina de intelesuri. Cele doua modele par perfecte pentru asamblarea unui asemenea peisaj urban, iar fotografiile capata o aura artistica. Scenele arata si varietatea subculturilor unei mari metropole care “inghite” o multime de stiluri.
“Scene in the Street”
Am lasat la final un deliciu androgin reprezentat de topmodelul Gisele Bundchen pentru Vogue China. Pictorialul surprinde ipostaze deosebite de boy-girl ale lui Gisele, care i se potrivesc ca o manusa. Metamorfoza este completata de tinute semnate de Balenciaga, Dries van Noten si Balmain si de machiajul sarac in pigmente. Parul neted prins in spate si bijuteriile goth-rock vin in ajutorul constructiei de imagine tomboy. Se poate observa cat se natural se simte in aceasta postura.
Gisele in Vogue China
Acorduri masculine pe Breslo:
Ce articol frumos! Asa mai inteleg si eu ceva din moda de astazi…. Si mie imi plac camasile scrobite, acelea din poplin de bumbac de calitate.
Hey merci mult Tony, ma bucur ca iti place :)
Wow! Minunat articolul! Si multumesc mult pentru includerea butonilor THEjeweller :)
Bună! Articolul este frumos scris, păcat însă că figurile masculine reprezentative ale stilului, multe şi importante, au fost lăsate la o parte (conceptul presupune o unitate bivalentă ce afirmă transgresarea limitelor, deci o libertate universală) iar cea de-a doua jumătate a secolului XX, perioadă în care stilul androgin este foarte bine reprezentat atât la nivelul mişcărilor subculturale şi contraculturale cât şi în sferele înalte ale modei, nu a fost acoperită: anii ’60 (al doilea val feminist; revoluţia sexuală; supermodelul Twiggy) ’70 (hippie; glam rock; nu cred că îl putem uita pe David Bowie), ’80 (punk; goth; dr.martens; amazoanele urbane portretizate de H.Newton, hair metal, A.Warhol, Boy George) şi ’90 (Garconnes-ele Grace Jones, Annie Lennox sau Madonna; hipster-ii; decada în care designerii aleg modele foarte tinere ale căror corp adolescentin, filiform, încă neconturat constituie un argument împotriva constrângerilor de gen; pantalonii cu talie joasă semanţi de A.McQueen în care a defilat Kate Moss, la rândul ei simbol al stilului androgin, heroin chic specific anilor respectivi). Pentru că dacă prima jumătate a secolului vine cu o emancipare a femeii (flappers, adoptarea ţinutelor masculine de către femeie, nu şi invers, deschiderea este doar dintr-un singur sens), cea de-a doua jumătate este mai fidelă conceptului (sensul de abordare este dublu, complementar – masculin-feminin – şi astfel totalizator).
Relativ la alegerea imaginilor şi a produselor create de breslaşii noştri, editorialul “Scene in the Street” şi geanta UniqueHandmade (care, din păcate, nu se mai găseşte în magazin) sunt absolut superbe.