“Breslo e locul unde trebuie sa fii cand vrei sa vinzi handmade. Oamenii stiu: daca vrei rosii te duci la piata, cand cauti aspirina te duci la farmacie, iar daca vrei handmade cauti pe Breslo.”
Povestea Claudiei de la Lavandine este una dintre cele mai reprezentative pentru micii antreprenori din Romania.
De aproape 4 ani pe Breslo, Lavandine a reusind treptat sa devina unul dintre brandurile de referinta intr-un domeniu dificil, cu standarde foarte inalte: cosmeticele naturale home-made.
Claudia are acum peste 13 600 de vanzari la activ si o baza impresionanta de clienti fideli, convinsi pe deplin de calitatea produselor ei. Am rugat-o sa ne spuna mai multe despre cum a reusit sa faca trecerea de la hobby “de sufragerie” la un job fulltime.
Cititi mai jos intreg interviul si nu va sfiiti sa puneti intrebari in comentarii >>
B: Claudia, care crezi ca a fost “Reteta succesului” in cazul tau?
L: Cred ca au fost mai multi factori cumulati. As pune diversitatea produselor pe primul loc; clientul nu mai colinda 10 magazine cand are totul la un loc.
Apoi calitatea produselor, retete originale, imagini frumoase, prezentarea detaliata a produselor, seriozitate maxima, flexibilitate in relatiile cu clientii, preturi rezonabile, produse noi in permanenta, toate la un loc m-au adus aici.
_________________________________________
B: Simti ca ti s-a schimbat viata de cand ai inceput sa faci handmade?
L: O, da, cu siguranta! Fac ceea ce imi place, imi incep ziua plina de energie, nu intru nicodata in rutina, mereu sunt lucruri noi de facut si invatat.
Faptul ca am atelierul in incinta locuintei imi da si posibilitatea sa fiu aproape de baietelul meu pe care il pot creste frumos fara sa am nevoie sa il las toata ziua in grija unei bone si eu sa fiu la un serviciu plictisitor si stresant.
Am cunoscut o multime de oameni minunati,am legat prietenii. Si faptul ca imi asigura un venit decent pe langa toate avantajele de mai sus, e minunat!
_________________________________________
B: De ce ai ales Breslo ca sa iti vinzi produsele?
L: Toate drumurile handmade duc la Breslo. : ) Am decis ca aici este locul meu, si nu am gresit. Am gasit o comunitate calda si iubitoare de handmade, care mi-a dat oportunitatea sa imi vand produsele si sa intractionez cu clientii.
A fost piatra de temelie a brandului Lavandine, care, sper eu, e doar la inceput de drum. Oamenii stiu: daca vrei rosii te duci la piata, cand cauti aspirina te duci la farmacie, iar daca vrei handmade cauti pe Breslo.
Un blog personal e mai putin vizibil, pe pagina de facebook te vad doar prietenii sau fanii tai, pe cand aici sunt zeci de mii de vizitatori zilnic!
B: Cum a evoluat afacerea ta in timp? Ce asteptari ai de la ea in continuare?
L: Acum 7-8 ani am vizitat o manastire din Italia unde se produceau manual cosmetice. Am avut sansa atunci sa particip la un workshop care pentru mine a fost o revelatie. Am stiut din acel moment ca asta este calea pe care voi merge si pe care o cautam de ceva vreme.
A fost greu la inceput – in 2008 abia se auzea in Romania de unt de shea sau ulei de cocos. Dar am razbit. Dupa cateva saptamani de documentare am realizat primul meu sapun! Am fost atat de incantata ca am realizat singura asa o minunatie incat il pastrez si acum.
De atunci s-au adunat poate sute de sortimente, cine mai sta sa le numere… In timp am avut acces la mai multe materii prime si am putut sa creez produse mai complexe. S-a largit gama de clienti, apoi am renuntat la jobul pe care il aveam si m-am dedicat in intregime acestei activitati.
In momentul de fata e un job full time, pe care il fac cu pasiune si caruia ii dedic absolut tot timpul meu disponibil si din care pot spune cu mandrie ca traiesc. Nu am alte venituri suplimentare decat cele din activitatea de creator de produse cosmetice handmade.
Preocuparea mea continua este de a-mi dezvolta afacerea si sper ca peste catva ani, Lavandine sa fie un brand respectat, cunoscut si pretuit.
_________________________________________
B: Care crezi ca sunt cele mai importante lectii pe care le-ai invatat de cand vinzi?
L: Prima lectie este sa fii original. Sa nu copiezi retete, mai ales de la colegii breslasi. : )
Sa fii atent la detalii: modul cum ambalezi produsele, prezentarea lor, etc.
Sa raspunzi la toate mail-urile, chiar si la cele incomode.
Sa trimiti coletele la timp, sa fii mereu disponibil.
Sa nu pui prea multe reguli printr-o politica a magazinului stufoasa si incomoda, care ar putea pune clientul pe fuga inainte de a se hotara sa cumpere ceva.
Sunt doar cateva care imi vin acum in minte.
_________________________________________
B: Spune-ne un secret profesional. Un lucru descoperit dupa toata aceasta experienta.
L: Seriozitate, produse de calitate, imagini pe masura si o descriere frumoasa vor atrage cu siguranta clienti noi si ii vor fideliza pe cei existenti.
Fii mereu dinamic, posteaza in permanenta produse pentru ca cei noi sa te vada si cei vechi sa nu te uite.
B: Cum iti prezinti produsele ca sa cresti sansele de cumparare?
L: O imagine buna spune cat o mie de cuvinte. Este primul impact pe care il ai asupra clientului. Daca ii place ce vede, va dori sa stie mai multe despre produs si chiar despre tine. Cu o camera foto semi-profesionala, un pic de exercitiu si lumina buna vor iesi imagini minunate.
Apoi, o descriere detaliata a ingredientelor folosite si destinatia produsului, sa stie omul ce cumpara.
_________________________________________
B: Cum iti faci clientii sa se intoarca in magazin?
L: Le transmit din energia mea, imi place sa ii “simt” multumiti. Le ofer in primul rand produse de calitate. Daca cineva nu e multumit de ceea ce primeste in colet, cu siguranta nu se va mai intoarce.
Trimit mereu coletele la timp, rar se intampla sa intarzii mai mult de o zi. Ofer transport gratuit peste o anumita valoare. In aproape fiecare colet adaug cate un mic cadou.
Nu pun niciodata conditii, astept sa vad ce si cum doreste clientul si daca nu este posibil discutam pana ajungem la un acord.
Raspund la fiecare mail in cel mult 24 de ore. Sunt mereu in legatura cu clientii mei, tinem legatura si dupa ce se expediaza comanda, impartasim pareri, impresii, construim o legatura.
Sunt lucruri mici, dar care conteaza enorm.
_________________________________________
B: Ai primit vreun feedback negativ? Cum ai abordat situatia?
L: Da, am primit cateva. De regula oamenii nu stiu scopul si functionalitatea unui produs. E normal, multi incerca pentru prima data astfel de produse si nu stiu la ce sa se astepte. De fiecare data am comunicat cu clientul si impreuna am ajuns la un acord comun, fie am schimbat produsul, fie am returnat banii, fie au incercat din nou sa il foloseasca si au constatat ca de fapt produsul e ok.
Am avut surpriza ca de fiecare data feedback-ul sa fie schimbat in unul pozitiv. Este foarte important sa fii deschis si sa oferi alternative si sa nu blamezi cumparatorul ca nu ti-a apreciat munca.
B: De ce crezi ca este important sa te promovezi?
L: Daca nu stie lumea de tine, nu vinzi. Si e clar, din moment ce ti-ai deschis magazin scopul este sa vinzi, sa te poti dezvolta, sa poti creste, sa devii sustenabil prin propriile puteri, fara aport de capital din alte surse.
O afacere de succes este una care se dezvolta. Daca stai pe loc, sau mai rau, regresezi, ceva nu merge. Ca sa iesi din multime, ai nevoie de promovare.
Scriu cat de des imi permite timpul pe blogul personal unde postez si produsele noi realizate si pe pagina de Facebook. M-a ajutat la inceput foarte mult participarea la diferite targuri handmade la care, cu regret, am renuntat din lipsa de timp.
_________________________________________
B: Din publicitatea Breslo, ce ai incercat? Ai obtinut ce iti doreai?
L: Am incercat un pachet cu giveaway si interviu.
Giveaway-ul a fost un succes dupa parerea mea. Cei care s-au inscris au avut drept conditie sa aleaga un produs preferat. In acest fel au parcurs tot magazinul si cu siguranta le-a atras atentia un produs sau altul.
Interviul mi-a dat posibilitatea sa povestesc despre cine si ce se afla in spatele produselor Lavandine.
Publicitatea m-a ajutat clar sa devin mai vizibila. Insa dupa un singur pachet, vanzarile pe termen lung nu aveau cum sa fie substantial mai mari. Am primit in schimb o multime de reactii pozitive pe care intentionez in timp sa le transform in vanzari.
Depinde de fiecare ce isi doreste. Oferta este generoasa, asa ca daca vor sa povesteasca lumii despre ei si produsele lor, merita sa achizitioneze pachetul care cred ca li se potriveste.
_________________________________________
Mai multe despre Lavandine aici:
• Magazin pe Breslo
• Site personal
• Pagina de Facebook
• Interviu acordat revistei Unica
_________________________
_________________________
Aveti intrebari pentru Claudia? Nu va sfiiti sa le lasati mai jos, in comentarii.
Spor si inspiratie tuturor!
Am cumparat si eu produse Lavandine! Intr-adevar, de foarte buna calitate, ambalare frumoasa, cadouri mereu in pachetele… Felicitari, si continua tot asa, Cristina!
Cumpar cu drag si incredere produse Lavandine! Felicitari!
intr-adevar, multe lucruri atrag la magazinul Lavandine, dar pe pimul loc ramane calitatea desavarsita a produselor ! la inceput m-a cucerit cu cateva, apoi am avut curaj sa incerc si altele care s-au dovedit la fel de bune :)
Felicitari! Mult succes si putere de munca in continuare !
Foarte interesant interviul si povestea Lavandine! Multumim Claudiei ca ne-a impartasit si noua din secretele succesului ei! Magazinul Lavandine arata impecabil si cu siguranta voi incerca si eu produsele in viitor! Mult succes in continuare!
Foarte atenta la detalii si la prezentarea produselor. Foarte multa munca asociata clar cu pasiune. Produse minunate facute cu drag.
Felicitari pentru reusita Lavandine – Claudia Maxim.
Multumesc din suflet,dragelor,m-ati emotionat! Multumesc!
Produsele de o foarte buna caliate, facute cu drag si respect pentru client, iar Claudia este o draguta, am avut ocazia sa o cunosc personal la targurile din Iasi. Mult succes si de acum incolo! :)
Multumesc pentru ” reteta”.Sfaturile tale realmente sunt foarte folositoare pentru mine.
Mult succes in frumoasa afacere pe care ai construt-o cu multa pasiune.
Si eu sunt multumita de produse, de prezentarea, aspectul si calitatea lor. Am recomandat tuturor colegelor si vom reveni cu comenzi, deoarece si livrarea e prompta, produsele ajung intacte si am descoperit si un cadou alaturi de produsele comandate. Imi plac astfel de surprize :) Multumim si mult succes in continuare.