Va spun un secret. Daca iti privesti magazinul ca pe un hobby, va ramane fix asta… un hobby! Breslo e diferenta intre a crea lucruri mici pe care “daca nu le vinzi le dai cadou” si a construi o afacere personala, a te afirma cu adevarat.
Povestea Cristinei de la Ogen este impresionanta si neobisnuita in peisajul handmade romanesc.
Relativ nou in comunitate, magazinul Ogen a devenit in mai putin de un an unul dintre cele mai puternice branduri de pe Breslo, urcand rapid in topul vanzatorilor handmade. Toate acestea in pofida faptului ca produsele Cristinei sunt destinate in principal barbatilor, iar “atelierul Ogen” nu este in Romania.
Cristina locuieste in Israel de 20 de ani, impreuna cu familia ei – “doua fete minunate, un sot deosebit, si o pisica roscata : )”. Design-ul de bijuterii a fost multa vreme doar un hobby pentru ea, ca pentru cele mai multe dintre noi. In ultimii ani insa, Cristina a decis sa isi urmeze pasiunile iar Ogen s-a transformat intr-o afacere personala – un brand reusit de bijuterii pentru barbati si unisex, cu inspiratie maritima.
Cititi intreg interviul ei mai jos si nu va sfiiti sa ii puneti intrebari in comentarii! >>
B: Cristina, care crezi ca a fost “Reteta succesului” in cazul tau?
C:
1. Vointa multa si visuri frumoase
2. Am crezut in ceea ce fac
3. Am avut rabdare
4. Am studiat mult (si inca o mai fac) despre cum se construieste o afacere reusita
_____________________________________
B: Cum simti ca ti s-a schimbat viata de cand esti pe Breslo?
C: Mi-am gasit linistea sufleteasca, iar visurile au inceput sa devina realitate! Dar lista mea de visuri este inca plina! : )
Fac ce fac cu multa pasiune si acest lucru ma ajuta sa am incredere in produsele mele. Este important. Daca nu iti place ceea ce faci, atunci cauta alt domeniu, in handmade nu o sa mearga… Aici daca nu ai o atitudine pozitiva asupra a ceea ce faci, daca nu le vorbesti cumparatorilor tai din inima, afacerea nu va reusi!
Am avut incredere in Breso, multa incredere! Eu personal ma simt aici ca acasa. Profesional sunt inca o afacere mica, nu imi permit INCA sa deschid un magazin in centrul Bucurestiului. Asa ca Breslo este vitrina magazinului meu… virtual. Make it happen! : )
Posibilitatea de a vinde produsele online este extraordinara! Sunt alaturi de fetele mele, imi pot creea propriul ritm fara sa fiu legata de un program impus. Asta nu inseamna ca nu lucrez din greu sa imi dezvolt afacerea (lucrez chiar foarte mult) insa la orele pe care le doresc, un mare avantaj! Iar daca ai si un job fix si nu ai curajul sa il lasi, a creste prin Breslo este ideal!
_____________________________________
B: Cum de ai ales sa vinzi in continuare catre Romania si cum te descurci cu transportul?
C: In Romania sunt foarte apreciate produsele handmade, iar acest lucru de multe ori ma face sa ma simt mandra. Mai cred ca, pe undeva, concepand bijuterii pentru cumparatorii din Romania ma simt mai aproape de locurile natale.
Toate comenzile sunt trimise in Romania saptamanal din Israel cu DHL si in Romania sunt distribuite prin curier rapid. E o facilitate destul de scumpa insa de multe ori atrage clienti care nu au timp sa mearga la posta si sa stea la coada pentru a-si ridica coletul. Daca sunt persoane care doresc sa reduca din pretul transportului pot alege si varianta conventionala.
_____________________________________
B: De ce ai ales Breslo ca sa iti vinzi produsele?
C: Este un loc ideal pentru incepatori si un loc ideal in care sa cresti. Am facut cunostinta cu Breslo in 2009 cand am deschis primul magazin. Am invatat multe aici, iar 2014 a fost un an extraordinar!
Dupa ce am aflat planurile platformei pentru 2014 am inteles imediat ca Breslo face pasi valorosi in marketing si ca poate ajunge in locuri unde un blog personal rar o poate face.
Este exact diferenta intre a face lucruri mici pe care “daca nu le vinzi le dai cadou” si a construi o afacere personala, a te afirma cu adevarat.
Blogul personal nu poate sa vina in loc de Breslo ca magazin, dar poate sta alaturi de el. Blogul este locul unde poti scrie liber, locul in care lumea te cunoaste mai bine. Breslo este magazinul care iti ofera credibilitate si te ajuta sa gestionezi profesionist comenzile.
B: Chiar cumpara barbatii bijuterii? Cine sunt clientii tai?
C: Majoritatea cumparatorilor mei sunt barbati tineri sau fete care cumpara cadouri pentru iubiti. De aceea si produsele mele sunt concepute pentru ei, ca textura, culoare, design si ambalaj. Ma gandesc la toate detaliile, pana si decizia de a alege transportul prin curier tot de tiparul clientilor tine.
_____________________________________
B: Cum a evoluat afacerea ta in timp? Ce asteptari ai de la ea in continuare?
C: Fac handmade de cand ma cunosc, insa multa vreme nu am avut curajul sa vad acest hobby ca pe o afacere. Va spun un secret, cand te uiti la magazinul tau ca la un hobby, va ramane fix asta… un hobby!
In momentul in care mi-am spus ca ceea ce doresc sa fac in viata este sa contruiesc o mica afacere, lucrurile s-au schimbat. Mi-am dat seama ca a fotografia un produs si a-l pune in magazin nu este de ajuns! Sau mai bine zis, poate era de ajuns in 2009 : )
Astazi trebuie sa fii activ, sa investesti pasiune, rabdare, timp si bani pentru a ajunge la cumparatori. Insa asta ma face sa ma uit cu alti ochi catre viitor, aproape ca le vad pe toate ca pe un film. Da, doresc sa ajung departe, vreau sa aduc brandul Ogen si in alte domenii, urmatorii ani pot fi interesanti daca reusesc sa fac tot ceea ce vreau… Asa este, am planuri mari, insa si rabdare. Le iau usor, de la A la Z.
_____________________________________
B: Care crezi ca sunt cele mai importante lectii pe care le-ai invatat de cand vinzi?
C:
1. Planuieste-ti afacerea, nimic nu este intamplator. Fii la locul si la timpul potrivit.
2. Asculta-ti clientii!! Incearca sa intelegi ce le place.
3. Fii generoasa si prietenoasa cu clientii tai. Asa se vor intoarce
4. Fii pregatita sa schimbi anumite lucruri, fii maleabila
5. Incearca sa fii diferita de cei din jur
6. Nu te mai gandi la ce fac altii, iarba nu este mai verde la vecini. Nu este pacat de timpul pierdut? In loc sa te gandesti ce mai poti face pentru afacerea ta? Aaa, si face bine la ten, promit! :)
_____________________________________
B: Lucruri pe care ai fi vrut sa ti le fi spus cineva cand erai la inceput?
C: Sa ma gandesc la “mai mare” si sa ma critice. : ) La mine a ajutat, pentru ca in momentul in care mi-am lasat zidurile de aparare acasa si am inceput sa ascult, mi-am dat seama ca invat in fiecare zi cate ceva nou. Iar asta m-a ajuta sa cresc.
Criticile sunt busola mea cea mai buna! Acolo invat cel mai mult!
B: Spune-ne un secret profesional. Un lucru descoperit dupa toata aceasta experienta.
C: Nu astepta ca cineva sa faca pentru tine munca de marketing, ia-ti afacerea in propriile maini, studiaza cum si fa! Clientii nu vin singuri, trebuie sa ii cauti, sa ii atragi, trebuie sa le vorbesti pe limba lor, sa le oferi ce le place. Straduieste-te sa le oferi ce ai mai bun!
_____________________________________
B: Cum iti calculezi preturile?
C: Sunt 2 factori principali de care trebuie sa tii cont:
1. Investitie – aici intra materialele, timpul pe care il petrec la furnizori, timpul efectiv in care lucrez produsul final, taxele catre stat, taxele de transport (benzina, masina, parcare), curent electric, taxele pentru spatiu in care lucrezi fizic si virtual, taxele de telefon, fotografiile, calculatorul, plata manechinului, etc.
2. Profit – la urma urmei am o afacere, iar profitul este important
Din cate am observat, cele mai multe creatoare nu calculeaza corect suma de investitie, din pacate.
_____________________________________
B: Cum iti prezinti produsele?
C: Un lucru important – in lumea vituala ai cateva secunde sa iti convigi vizitatorul sa cumpere. Trebuie sa intelegi ca exista alternative clare, ca produsele de la supermarket. Daca in 3-5 secunde vizitatorul nu a inteles de ce produsul tau este mai special decat cel de supermarket se intampla urmatorul lucru… NEXT !
Vorbeam de vitrina magazinului din centrul Bucurestiului… Sub nici o forma nu pot lasa magazinul meu virtual sa arate ca un bazar! Daca vreau sa fac un trecator sa intre in magazinul meu si sa cumpere, atunci prima impresie conteaza cel mai mult!
Investesc in fotografii, dau toate detaliile necesare la fiecare produs, marimi, regulament de transport, descriere produs iar titlul este explicit. La urma urmei vand produse pentru barbati, nu le pot spune povesti cu zane, sau sa imi fac logo cu fluturasi… trebuie sa fiu clara si sa vorbesc limba lor! : )
_____________________________________
B: Ai fotografii foarte frumoase. Cum le faci? Ce sfaturi ai despre fotografie?
C: In primul rand o fotografie valoreaza 1000 de cuvinte si una buna VINDE !!!!
Va spun un secret, nu am cel mai tare aparat din lume, insa mi s-a parut atat de important sa fac fotografii bune incat am luat un curs de 4 ore de la un fotograf care m-a invatat sa-l folosesc exact asa cum trebuie.
Exista doua optiuni: sa faci fotografiile la lumina zilei sau oricand ai timp. Personal am preferat-o pe a doua-o si a trebuit sa fac o investitie in trepied, cort de iluminare si doua lampi simple de birou. Cu asta chiar mi-am cumparat libertatea sa fac fotografii perfecte la orice ora din zi sau noapte, fara sa astept de la bunul soare sa imi joace festa cand am eu nevoie si fara sa fiu cu urechea la stirile meteo cand are de gand sa apara : )
Pentru procesarea fotografiilor folosesc Microsoft Office Picture Manager – vine gratuit cu Office Suite.
B: De ce crezi ca este important sa te promovezi?
C: Promovarea este unul din cel mai importante lucruri cand ai o afacere. Trebuie sa ajungi la cumparatori, trebuie sa le povestesti ca ai lucruri noi, iar promovarea face acest lucru. Fara promovare nu poate afla nimeni ca ai reduceri sau ca existi.
_____________________________________
B: Prin ce metode te promovezi de obicei? De la publicitatea Breslo ai obtinut ce iti doreai?
C: Am incercat mai toate pachetele de promovare de pe Breslo si sunt foarte multumita. Da, personal am obtinut ceea ce doream de la publicitate.
O mica paranteza, Breslo este un loc ideal sa cresti, am spus? Pune intrebarea cheie pentru afacerea ta: cat de mare vrei sa fie? Mica, mare sau medie? De acolo vei gasi toate raspunsurile.
In afara de Breslo ma promovez si prin pagina mea de facebook unde postez aproape zilnic.
_____________________________________
B: Cum ii convingi pe vizitatori sa cumpere din magazinul tau?
C: Citeriile mele sunt
1. fotografia perfecta 40%
2. marketing 40%
3. all around 20%
Ii motivez cu reduceri de sezon, cadouri, concursuri. In plus, trebuie sa le reamintesti intotdeauna clientilor tai multumiti ca mai esti acolo, ca ai produse noi, sa ii faci sa se intoarca.
E foarte important sa te documentezi in legatura cu asta. Am facut cursuri in domeniu, am invatat cum sa faci corect marketing, cum sa vinzi produsele online, ce impact pot avea in aceasta zona. Conteaza enorm si va recomand tuturor sa faceti la fel!
_____________________________________
_____________________________________
Mai multe despre Ogen aici:
• Magazin Breslo
• Pagina de Facebook
• Interviul acordat revistei Unica
• Atelierul Ogen din Israel
_____________________________________
_____________________________________
Aveti intrebari pentru Cristina? Nu va sfiiti sa le lasati mai jos, in comentarii.
Spor si inspiratie tuturor!
Perfect de acord cu tot ce ai spus :) Felicitari Cristina si mult succes in continuare!
Un interviu foarte frumos.Si felicit persoana pe care ati intervievat-o pentru succes. Poate ca povestile de succes ale unora ii tin in viata si pe ceilalti.
Parerea mea este urmatoarea: in Romania chiar nu sunt apreciate creatiile handmade. Asa ca unii creatori, realimente creatori ajung sa se vanda pe nimic. Imi cer scuze pentru asta. Pentru ceea ce am scris. Poate ca nu trebuia sa scriu dar asta este realitatea.
In Romania lucrurile de valoare sau cu design adevarat se fac cu foarte multa pasiune si din pasiune iar efortul financiar este maxim.
Am uitat sa scriu ceva. Dumnezeu probabil stie cui sa dea si cui nu.
Eu m-am adaptat tarii in care traiesc ce-i drept cam greu si asta pentru ca am crezut ca sunt apreciate lucrurile handmade in Romania. Acum sau mai bine zis de ceva vreme (cativa ani) mi-am revenit si privesc altfel lururile nu prin prisma accea ce-mi place mie. Adica ce-i bine facut, cu pasiune si cu produse de calitate am aflat, nu are valoare. Asta este. M-am gandit la o alta strategie si incerc sa o pun in practica pentru ca eu chiar am o pasiune un hobby si ca atare trebuie sa lucrez.
PersonallyME :-) multumesc !
Octavia, in primul rand iti multumesc :-)
Cand doresti sa faci o afacere trebuie sa iti pui urmatoarele intrebari:
1. Ce doresc sa vand
2. La ce foloseste produsul finit pe care doresc sa il vand
3. Cine vor fi cumparatorii mei
In momentul in care ai gasit raspunsurile poti sa incepi sa construiesti o stategie de marketing.
Un produs handmade deosebit are nevoie de un cumparator la fel de deosebit.
Felicitari pentru reusitele pe care le-ai avut si succes in cele ce urmează. Ai citit vreo carte de marketing care te-a ajutat, si astfel ai putea sa îmi impartasesti mie sau celor interesati cum se numeste? Sau doar ai facut cursuri cu persoane specializate? E chiar greu sa iti dai seama cum sa faci o promovare buna sau sa sti cum sa iti atragi clientii.
Da sunt intrebari simple pe care le gasesti in aproape orice carte de marketing sau in literatura speciala clasificata sau apartinand domeniului motivational al dezvoltarii personale.
Eu pentru mine stiu, Dumnezeu mi-a dat talent si voi lucra atat cat voi putea.
Acum tinand cont de darul asta pretios, aceste intrebari pentru mine si raspunsul la ele nu conteaza sunt nesemnificative.
Cei care ma admira probabil ma vor admira si in continuare.
Eu doar incerc sa atrag atentia ca la succes nu se ajunge asa usor.
A avea succes este ceva trecator, efemer, nu dureaza o viata.
A vinde o bijuterie astazi poate fi la urma urmei o intamplare, sau o situatie data in care ai reusit sa fii apreciat. Dar trebuie sa iei in calcul ca maine nu va mai fi asa. Atrag atentia supra faptului ca a realiza niste creatii handmade nu este o ocupatie de baza si nici stabila.
Dar ca dintr-un hobby si din foarte multa munca , timp, efort financiar poate iesi ceva minunat.
Este bine ca se prezinta si astfel de persoane precum esti tu. Dar in schimb nu mi-as dori a se promova handmade-ul ca sursa exclusiva de venit sau ca o afacere traznet pentru ca chiar nu este.
Ca din intamplarea sau nu cum sa-ti spun Zana buna pe tine te-a ajutat. Ai reusit in timp foarte scurt sa vinzi bine sa te promovezi etc.
Retine ca eu apreciez succesul si pe care are au parte de asta. Insa fiecare om are destinul si drumul lui croit. Nu ne asemanam deloc unii cu altii, atat prin idei cat si prin fapte.
Nu exista o reteta pentru a avea succes!
Am admirat si admir in continuare tot ceea ce este frumos. Si am puterea de a nu invidia.
Felicitari! Ador produsele tale si apreciez foarte mult cum ai construit acest brand. Mult succes si inspiratie pe viitor!
AlessBijoux multumesc! :-)
Iata cateva linkuri interesante care te pot ajuta
http://marketingprofitabil.com/cele-mai-eficiente-25-de-idei-de-marketing/
http://marketingprofitabil.com/20-de-idei-de-succes-in-cresterea-vanzarilor-cu-surse-cu-tot/
http://www.afaceri-bani.eu/2013/03/strategii-de-marketing-pentru-promovare.html
Buna Cristina, locuiesc si eu in Israel ca si tine. De cand ma stiu m-am tot invartit in jurul ideii de a face cu indemanarea si dragostea mea pentru lucrurile facute de mana si tot ceea ce e frumos. Am fost de nenumarate ori descurajata de cei din jur, pe principiul: Cine o sa cumpere asa ceva?, Nu realizezi cat trebuie sa vinzi ca sa iti acoperi minimum de cheltuieli! etc… Pe langa toate astea s-au adaugat si temerile mele personale, inclusiv despre posibilitatea vanzarii catre Romania dintr-o alta tara. Insa, interviul cu tine mi-a dat speranta, ca se poate atunci vrei si muncesti pentru asta.
Buna Corina,
As dori sa continuam discutia la o cafea (daca tot esti in Israel :-) ))
trimite-mi te rog un email la [email protected], continuam de acolo