Fauves în franceză=animal sălbatic.
Am să încep printr-o sinteză a mișcării culturale care a revoluționat arta din rărunchi: Fauvismul. De la fauves pornește curentul artistic care a răscolit emoțional Parisul începutului de sec. XX. Cei care au schimbat clișeele cromatice și întregul concept al picturii moderne au fost Van Gogh și Paul Gauguin, care sunt declarați precursorii curentului.
Citate celebre despre Fauvism:
Gauguin, precursorul Fauvismului, îi spunea unui coleg: ” Cum vezi copacii ăștia? Sunt galbeni. Deci, pictează-i în galben. Umbra asta? Mai degrabă e albastră, picteaz-o cu ultramarin pur, dar frunzele astea, sunt roșii? Pictează-le în vermilion”
Gustave Moreau, pictor simbolist și profesor particular, le spunea elevilor Matisse și pictorului român Theodor Pallady: ” Trebuie să gândești în culoare și să ai imaginație. Dacă nu aveți imaginație nu veți obține niciodata o culoare frumoasă”
“Fauvismul a fost proba noastră de foc…Culorile au reprezentat dinamita. Trebuiau să împuște lumina”( Andre Derain).
“Am stors pe pânzele mele toate culorile din tuburi și am folosit numai cinabru, verde, și albastru de Prusia pentru a da glas la tot ce doream să spun”( Maurice de Vaminck)
Fauvismul debutează abrupt cu pictorii Henri Matisse si Maurice de Valminck care șochează criticii de artă in 1905 la Solonul de Toamnă din Paris. După acest eveniment cultural se creionează termenul de Fauvism. Nu există o definiție oficială a Fauvismului nici până în ziua de azi, mișcarea artistică nu a fost concentrată într-o programă fixă și nu a avut o formă de organizare. Fauvismul se răspândesteca o flamă în toate cercurile artistice ale Europei, cel mai reprezentativ pictor care îmbrățisează curentul este: Kees van Dongen,
Dar totuși există descriptorii stilistici ai noului stil experimental și ei s-ar putea enunța cam așa: 1. Culori sălbatice, violente, nealterate și neamestacate pe paletă, ieșite din tub în stare pură, alăturarea culorilor vii pe aceeași pânză fiind de-a dreptul surprinzătoare pentru acea vreme. 2. Spontaneitatea imboldului creativ si scoaterea la iveală a senzațiilor trăite, stările sinusoidale care macină sufletul artistului, frământările insomniace care traversează nopțile artistului. 3. Revoluția spațiului prin aplatizarea lui, renunțarea voită la perspectivă( de proveniență Van Gogh). 4. Modificarea relației dintre pictură și realitate, dintre câmpul vizual inregistrat imediat de creier și filtrul mental care receptează realitatea într-un mod diferit și aici ne referim la imaginația artistului și la emoția primară pe care o simte când incă are pânza albă. Ce simte, iese afară cu putere! Fără cosmetizări, la modul brut. Temperament și instict nediluat, așa cum au bestiile junglei, doar asta era ideea de pornire a mișcării, nu?
Kees van Dongen
Matisse
Matisse
Fauvismul creează debutul curentelor Artei Moderne, el influențează la modul direct Expresionismul, care este un soi de continuare al Fauvismului, ca mai apoi să găsim ecourile lui în Cubism, Suprarealism și Arta abstractă. Fiecare pictor în parte își va aduce aportul concludent în fiecare curent modern de mai târziu.
Influențele Fauvismului sunt eclectice, un adevărat mixaj intre tradiții și elemente extrase din natură. Cele mai importante ar fi: simbolistica etnică prezentă prin motive din arta africană cu precădere, arta pre-renascentistă din Franța, vegetația exotică inspirată de tablourile realizate de Gauguin in Tahiti.
După această trecere in revistă a istoricului fauvist, o să ne oprim asupra câtorva exprimări temperamentale din zona modei, street fashion, domeniul artei fotografice și al conceptului de grafică publicitară. Culoare, atitidine, expresivitate si gesturi fauviste se regăsesc în ambalejele concepute de Francis Coppola pentru o colecție limitată de vinuri. Printarea pe ambalaje a picturilor celebre ale lui Matisse. Sticlele sunt achiziționate de colecționari de vinuri și au rolul de a fi păstrate ca souvenir de către proprietari. Brandul este cunoscut și pentru transpunerea pe ambalaj a picturilor impresioniști sau a celor cubiste.
Francis Coppola
Colecția psihedelică si excentrică a designerului Jeremy Scott pare scoasă din culisele circului, aici burlescul se împletește armonios cu teoriile fauviste. Asocieri temerare cu culori, un stil eclectic unde se simt si amprente din moda anilor ’60. Un curcubeu bine definit și prin folosirea unor țesături metalice și a texturilor diverse din bumbac. Scott se incadrează cu succes în sitcomul artei contemporane, care de fapt nu poate fi definit cu ușurință si care nu se încadrează în canoane stilistice exacte. Clasificată drept o colecție comic couture și Fauvisme reloaded, debutul lui in 2012 a fost remarcat în mod deosebit și se pare ca avem un nou designer despre care o să mai auzim în următorul sezon fashion.
Jeremy Scott
Editorialul lunii aprilie 2012 al revistei The Flare surprinde printr-o cromatică caleidoscopică si electrizantă, fiind puternic influențat de excesele fauviste. Exprimarea trăirilor și explozia culorilor este reprezentată explicit de fotomodelele Wei și DJ. Ele par energizate de spiritul viu al fotografului englez Chris Nicholl. Stilistul care a lucrat la acest shooting este Elizabeth Cabral care a ales haine semnate de Jil Sander, Alexander McQueen și Stella McCartney. Machiajul flamboiant a fost realizat artista în “frumusețe” Veronica Chu.
The Flare
În imaginile care urmează vă prezint efecte fauviste care se fac simțite în moda strazii, alăturările de culori fac spectacol în plină stradă, chiar dacă combinațiile sunt curajoase ele nu trec dincolo de granița bunului gust, nefiind virulente vizual sau prea stridente. Compozițional, înviorează tabloul gri al junglei urbane.
Street Fauvisme-Fashion
Artistul mixed media David Gómez combină într-un stil inovator arta fotografică, ilustrația, cubismul, simțul exotic pentru misticism și influențele tribale africane prezente în Fauvism. Culorile vibrante accentuează expresia măștilor pe care le creează. În reprezentările lui artistice găsim și interpretări ale celebrităților, cum ar fi: Karl Laferfeld, Amy Winehouse sau actorul François Sagat. Formele geometrice desentate de el ies în evidență prin contururile trasate cu marker negru, așa cum se poate observa în imaginile de mai jos:
David Gómez
Pe Breslo am găsit culori violente in spiritul fauvist, emoție, temperament și o realitate știută și receptată numai de artiști:
M-am inarmat cu o cafea pentru a savura o lectie de estetica; felicitari pentru articol!!! Mai vreauuu!!
frumos…putina culoare in viata noastra nu strica
Felicitari pentru articol!!!!!Ca de obicei ne-ai adus date noi si exemplificari minunate!!!Talentata in toate!!!!Bravo!!!!
Articolul este foarte interesant, l-am savurat ca pe o raza de soare dupa o saptamana ploiasa.
Oricum piesele prezentate pe Breslo, handmade in Romania se ridica fara probleme la nivel international. Pacat ca sunt atat de putin promovate.
a fost o onoare pentru mine sa-mi revad salul aici.
Multumesc!
foarte frumod articolul. le urmaresc mereu cu interes si apreciere, multumesc si pentru includere, bafta si succes, sper ca in viitor sa te vad in timp ce rasfoiesc un Vogue sau Elle.Bafta!
Va multumesc tuturor pentru cuvintele deosebite, keep up the good work!
Minunat articol ! Prima parte m-a intors in timp , intr-un curs de istoria artei …
Iti multumesc pentru includere ..
Timp sub amprenta creatiei , tuturor !
Un articol deosebit!!Mi-ai inseninat dupa amiaza, alungand norii si ploia de-afara. Felicitari pentru creatii, multa inspiratie si succes in continuare!
Ma bucur ca v-a inspirat editorialul, sper ca si urmatorul sa va placa!
Minunat articol, cu informatii pretioase si culori vibrante: love it! E o lectie frumoasa de istoria artei pentru care iti multumesc, elyseeart! Am multe de invatat la capitolul acesta!
Fiecare piesa prezentata in articol este deosebita si inspirationala, cu poveste in spate! Si eu ador povestile! Multumesc frumos pentru includere, ma simt onorata sa ma aflu printre asemenea opere de arta!
Imi face mereu placere sa iti citesc, pardon, sa ma bucur, de articolele tale!
ma alatur si eu grupului de multumire si spun: bravo pentru articol, multumesc pentru includere :-*
fovistii mi-au fost intotdeauna dragi si mai ales atunci cand am surprins la luvru o ora de istoria artei tinuta unor copii de 4-6 ani, toti intinsi pe bruta, cu creioane cerate in mana, infiorati – cu ochii cat cepele si exclamand, “ah, oui, les faaaauves”. e minunat ca se poate intampla sa adulmeci pasta aia groasa de la 2 cm departare de panza la o varsta atat de crudutza:) multumesc si eu pentru calatoria in timp:) imi era dor de atata culoare:)