In acest sezon rece designeri de renume au imbratisat cu multa caldura spiritul ludic pe care l-as reduce la un singur cuvant : colajul. S-au gandit probabil sa schimbe identitatea gri a iernii cu una colorata-fragmentata care colaboreaza atat de bine cu jocul de-a optimismul. Un sezon care jongleaza cu mixajele, un mash-up ravasitor de stiluri si culturi, este ca si cum ar spune “nu ai cum sa nu gasesti ceva care sa te reprezinte, care sa nu ti se potriveasca, pick up”.
Arta colajului se pare ca a supus designerii la un test serios de imaginatie, iar rezultatele au iesit diferite intre ele, colajul il intelege fiecare diferit, nu? Versatilitatea juxtapunerii a dat startul manifestarii personale, asocierile cromatice se impletesc in tehnica proprie. Culoarea descinde din interiorul adanc al artistului si vorbeste cel mai bine despre el, nu?
Maison Martin Margiela simte colajul prin taierea formelor geometrice, ceea ce se afla pe dedesubt este mult mai important, abordeaza tehnica trompe l’oeil care defineste dealtfel stilul casei. Rochia este un leit-motiv, piesele de imbracaminte aluneca de pe modele, un fermoar pe sold pare ca arunca haina pe jos. Dezintegrare studiata si colaje din croi, fragmente de materialitati distincte. Rochia atarna de umar, ca un accesoriu satinat oarecare, ea nu isi indeplineste rolul functional.
Maison Martin Margiela
Mary Katrantzou ne introduce in povestea ei spusa din interiorul caselor, este binecunoscut stilul ei de a imbina designul de interior cu designul vestimentar. Colajul este la el acasa in colectia ei, cea mai reprezentativa piesa este fusta-abajur pe care o integreaza perfect in jocul juxtapunerilor. Flori, covoare persane, ferestre si tavane in perspectiva, frunze adormite pe haine, stampe japoneze si pesti in acvariu, cupole baroce si consistenta cromatica. Aceasta este Mary K.
Mary Katrantzou
Cei doi designeri de la Rag & Bone construiesc un colaj propriu din cel putin doua stiluri diferite: costumul de ski al anilor ’70 si tartanul scotian. Culorile invadeaza pe scena, nuantele tari de rosu si albastru cobalt sunt aparent potolite doar de piese mari de carou. Instructorul de ski se remarca pe partia colajelor. Colectia are o zona urbana foarte chic si una puternic sportiva, este imposibil sa schiezi in oras? Poate ca nu. Un mod futurist de a privi orasul iarna.
Rag & Bone
Dries van Noten spune despre colectia-colaj a lui ca “o asimetrie subtila aduce un echilibru compozitiei”. De aceasta data Dries a devenit nostalgic, iar inclinatia lui spre visare s-a manifestat printr-o amprenta neo-vintage prezenta in defilare. Colajele joaca un rol de narator in poveste, asocierile de materiale sunt subtile dar si indraznete. Colajul devine din ce in ce mai feminin, printurile sunt elaborate si declarative. Unul dintre imprimeurile pe care il repeta obsesiv Dries este o constructie fina a panzei de paianjen, o dovada vie ca infinitul si timpul trecut sau pierdut il preocupa pe artist.
Dries van Noten
Unele dintre cele mai expresive imagini ale colajului le-am putut vedea in colectia Comme des Garçons, marturisesc ca fronsajele colate sunt preferatele mele.
In primavara 2012 designerul casei Rei Kawakubo reinventeaza arta colajului in all white pentru a ne opri privirea aupra catorva “statii” importante ale vietii: nasterea, casatoria, moartea si transcedentalul. In aceasta toamna casa de moda ne introduce cu totul intr-o avalansa de colaje care se revarsa in croiurile stranii pline de culoare si in abuzul de texturi rasucite parca pe un bat de acadea, colajul, insertiile neasteptate si sculptura abstracta a formelor sunt deja eticheta brandului.
Se poate spune ca fashion craft-ul se ridica pe un edificiu inalt in aceasta colectie, iar grandoarea ceremoniala si ecoul anilor ’50 si ’60 fac casa buna impreuna.
Colajele par plasate la intamplare, dar cu siguranta fiecare sectiune textila este gandita matematic. Plisaje si fronseuri capata volum si se transforma in spirale care contureaza liniile corpului. Asimetriile ies la rampa sau se ascund in miscarea scenica a modelelor.
Comme des Garçons
Revista renumita Vanity fair isi faureste un monolog interesant de a da viata unei reclame pe care o numeste “Vanity Mosaic” si reuseste sa aduca in scena o serie de portrete colaj ale unor celebritati sau personaje vestite. Tehnica foloseste aici numai copertile revistei, iar rezultatul este imaginea lor: Naomi Campbell, Darth Vader, Mona Lisa, Mickey Mouse, Marilyn Monroe. Ideea de marketing a fost una simpla, un mod creativ si socant asigura o vanzare sigura a revistei, imaginatia si o maniera originala de promovare rotunjeste veniturile.
Vanity fair “Mosaic”
Un important art director al companiei Lys reuseste sa mixeze imagini ale animalelor cu cele umane, construieste un puzzle inedit putin creepy pe care nu am putut sa nu-l remarc. Jocul de-a colajul scoate la iveala potriviri ciudate intre om si animal. Colajul meu preferat este “Kitty” pe l-am asezat in capul listei. Nuantele inflacarate de rosu au un rol descriptiv si imbunatesc circulatia sangelui prin tot corpul compozitional.
Lys
Pe Breslo iubitori ai colajului sunt:
Merci mult pentru selectie! Foarte interesant articolul, extrem de bine documentat. Felicitari!
Extraordinar articolul!!!L-am citit cu mare interes!!Mi-au placut mult creatiile Mary Katrantzou …Multumesc mult si pentru alegerea colierului meu!!!
Felicitari din toata inima!!
…….ℒℴѵℯ…………ℒℴѵℯ
…ℒℴѵℯ ℒℴѵℯ….ℒℴѵℯ ℒℴѵℯ
ℒℴѵℯ ℒℴѵℯ ℒℴѵℯ ℒℴѵℯ ℒℴѵℯ
.ℒℴѵℯ ℒℴѵℯ ℒℴѵℯ ℒℴѵℯ ℒℴѵℯ
..ℒℴѵℯℒℴѵℯℒℴѵℯℒℴѵℯℒℴѵℯ
……ℒℴѵℯℒℴѵℯℒℴѵℯℒℴѵℯ
……..ℒℴѵℯℒℴѵℯℒℴѵℯ
…………ℒℴѵℯℒℴѵℯ
……………ℒℴѵℯ
Ma bucura aprecierile voastre, va multumesc!
Irina, nu ma mira ca iti plac creatiile lui Mary,as spune ca te reprezinta :)
Mi-a fost dor de articolele tale!
Faci o treaba pe cinste, bine ai revenit :)