O discuţie despre vânzarea produselor handmade implică, mă gândesc, şi analiza unui patern super popular de consum, yuppie-ul, având în vedere că zona unde se cheltuieşte cel mai mult capital pe domeniul vestimentar este reprezentată de angajaţii din companii mari pe domenii terţiare, ca finanţe, bănci, comunicare. (potrivit Mary Douglas, Baron Isherwood – The World of Goods. Toward an Anthropology of Consumption).
Yuppies, young professionals sunt tineri cu oarecare experienţă şi venituri medii, managerii juniori, care sunt pe o treaptă superioară a scalei de consum, au avut salarii mici, au avansat şi ştiu că vor câştiga şi mai bine. Pentru ei vestimentaţia devine catalizator al ascensiunii profesionale, vedeţi toate revistele pentru femei care recomandă să porţi haine de succes, haine care să reflecte în avans pasul pe care ţi-l propui în carieră. Hainele au funcţie de marker social. Yuppies funcţionează prin imitaţie, se îmbracă aşa cum văd că fac superiorii lor, îşi proiectează noi scale de consum. Majoritatea afişează un status pe care nu îl au, cumpărând hainele pe filiere obscure (unul din personajele foarte cunoscute în cadrul acestor companii este vânzătorul de haine şi parfumuri de firmă, care vine cu genţile pline de „marfă furată” sau „de la o rudă care lucrează la fabrică”).
Pentru ei firma este sfântă, visează să achiziţioneze mărci scumpe ca Dior sau Ralph Lauren(fac diferenţa între marcă şi mai-puţin-marcă, Zara, de exemplu, face parte din a doua categorie) aşa cum văd la superiorii lor. Au nevoie de marcă pentru a se integra într-o categorie, într-un mod aproape fanatic (vezi brodarea logo-urilor în dreptul inimii în general la liniile sportive, Nike, Lacoste). Astfel, aceşi oameni se recunosc şi se apreciază unii pe alţii.
Producătorii de handmade pot lucra şi se promova în acest spirit sau prin diferenţă. Produsele vintage şi handmade au intrat deja în revistele de modă, handmade-ul este el însuşi un brand, rămâne de văzut, însă, care este categoria de oameni care este interesată de o lume de produse atât de diversificată şi cum se caracterizează ei de fapt, cum vor să fie recunoscuţi.
nice article!!!!!felicitari!
ms
Interesant articol, si multumesc pentru includere:)