De la bun simt la plagiat

Acest articol nu are nici o legatura cu nou lansata campanie de curatenie de iarna pe care o sustin. Ca si multi altii dintre voi am si eu un blog pe care prezint produse hand made, nu este cazul sa-i precizez numele . Relatia pe care o am cu clientele mele este una foarte buna, de incredere si simpatie reciproca. Unde vreau sa ajunga ma ve-ti intreba…Ei bine, aseara “rasfoind ” alte bloguri in cautarea a ceva frumos nu mica mi-a fost mirarea sa-mi vad chipul zambindu-mi de pe un blog necunoscut. Nu pot accepta o explicatie de genul X-Files asa ca, dupa teoria briciului lui Okam caut explicatia cea mai simpla, respectivele poze au fost luate de pe blogul meu si postate cu toata impertinenta in scopul vanzarii unor produse realizate de mine(cred, fiindca nu pot garanta acest lucru deoarece nu cunosc nici un fel de date exacte). Stiu ca multe dintre voi s-au confruntat cu problema plagiatului , am vazut si pe breslo articole “hand made” aproape identice postate de vanzatori diferiti. Dar cum imitatia este cea  mai sincera forma de lauda le-am trecut cu vederea cum presupun ca ati facut si voi. Intrebarea la care vreau sa-mi raspundeti este cand depaseste “trasul cu ochiul” limitele bunului simt. Eu nu am venit sa apelez la solidaritatea mestesugareasca dar totusi, in ciuda faptului ca blogurile noastre si informatiile publicate pe ele nu sunt aparate legal in Romania, nu ar trebui sa dam dovada de un elemenar bun simt si sa cerem voie inainte de a lua pur si simplu o poza de pe blogul cuiva si de a o folosi in scopul vanzarii sau promovarii unui produs? Eu nu am in spate un departament juridic (nu am delir de  grandoare si nu ma cred firma Coca-Cola) si stiu ca nu pot intreprinde nimic in acest sens dar am vrut sa impartasesc aceasta problema cu voi.

26 Comments

  1. un trecator said:

    =)) Super tare!

    On the other hand, de ce credeai tu ca bunul simt a gasit un teren propice in afacerea asta?

    Cat despre intrebare… “Trasul cu ochiul” n-ar trebui sa aiba alt rost in afara de “WOW! Ce idee tare! Se poate face si asta?” ceea ce, intr-o lume ideala, inseamna doar o stimulare a imaginatiei privitorului, o incurajare a creativitatii. Insa cum traitul intr-o lume ideala e utopie, na de te apara de hoti! Nu poti spera nici macar ca o eventuala demascare poate face un obraz sa roseasca. Insa, eu cred ca merita sa incerci. :)

    December 11, 2008
    Reply
  2. admin said:

    si eu sunt curios despre cine e vorba :D

    December 11, 2008
    Reply
  3. me said:

    nu vreau sa jignesc pe nimeni din comunitatea asta, dar de multe ori am impresia ca multi intra aici numai ca sa se “inspire”. vad pagini intregi cu aceeasi chestie. apare un model si apoi este copiat in prostie si de multe ori executat si prost. nu stiu ce gandeste cel care imita. poate gandeste ca aici se fac cumparaturi in genul unei curse, “daca cumparatorul ajunge mai intai pe pagina mea cumpara de la mine”. ca alte atuuri nu vad pe care sa mizeze cel care imita. si pana la urma la ce se reduce toata chestia asta? la bani? daca copii inseamna ca nu te chinui noaptea, ziua, etc cu idei care nu-ti dau pace, ci pur si simplu de asezi la masa de lucru si copii in prostie. macar daca le-ai face in scop personal, “imi place asta si vreau sa o port sau sa o daruiesc cuiva”. dar cand vinzi care e sloganul? “vrei sa cumperi imitatii”? stiu ca poate cei care fac lucruri la noi s-au inspirat din strainatate, unde calea hand made-ului este de mult batatorita, dar totusi nu te poti lauda cu ceva la care nu ai adugat nici un strop de originalitate, de creativitate. iar eu nu vand nimic aici, dar nu pot sa nu observ ce se intampla :(

    December 11, 2008
    Reply
  4. butzi said:

    si mie mi s-a intamplat sa gasesc produse similare cu ale mele in alte magazine de pe acest site. nu prea stiu cum ar trebui sa interpretez un astfel de gest. eu sunt la inceput, creez lucrusoare “handmade” de mai putin de un an si nu am pretentia ca am creat o superafacere din ele. pentru mine e mai mult o forma de terapie, atat realizarea lor, cat, mai ales, bucuria clientelor cand le primesc. de aceea nu pot sa sper decat ca cei care imi cupara produsele inteleg diferenta dintre ele si cele copiate si inteleg ca in produsele originale e cate putin din sufletul creatorului, ceea ce le face mai frumoase si mai valoroase. eu sunt in principiu o idealista – dupa cum se si vede :) – de-aia nici nu cred ca o sa ma imbogatesc din handmade si nici nu mi-am facut un scop din asta. dar am vazut pe acest site oameni foarte talentati, care pun mult mai multa pasiune in munca lor decat pun eu poate si care merita sa se bucure de roadele acestei munci, indiferent de ce natura sunt aceste – financiara sau sufleteasca.

    December 11, 2008
    Reply
  5. issa said:

    produsele respective au fost cumparate de la tine?daca da…era de bun simt sa te contacteze si sa ii dai acceptul sa foloseasca pozele tale….poate ca acum sunt bijuteriile ei si poate sa faca ce vrea cu ele dar nu are dreptul sa-ti foloseasca si pozele lor…nu inteleg de ce nu isi face singura alte poze?!

    December 11, 2008
    Reply
  6. ruxish said:

    Ei stati linistite!Nu mai e multa vreme pana cand vor aparea duplicate pentru orice produs de pe Breslo!
    Eu lucrez cu piele si a fost doar o chestiune de timp pana cei frustrati de lipsa unei idei originale au inceput sa copieze ceea ce fac eu si sa posteze tot pe Breslo :))

    Ti.a copiat un model, nici o problema, nu.l mai face! Lasa.i pe ei sa faca asta si tu mergi inaite cu altceva. Vor ramane cu un pas in spatele tau :D

    December 11, 2008
    Reply
  7. MAD said:

    that’s the spirit :D

    December 11, 2008
    Reply
  8. mascha said:

    legat de primul comentariu-nu inteleg ce e “super tare”.Deasemenea,eu nu percep aceasta kummunitate=) ca pe o “afacere”.Preturile sunt in genereal simbolice [mici],majoritatea artistilor nu traiesc din asta;realizeaza creatiile din pasiune,sustin un spirit si o idee,isi scot bani pentru materiale,dar mai ales castiga prietenii.Si asa,o valoare majoritara care sta la baza acestei comunitati este bunul simt,de la materiale,la design,prezentare,….

    December 11, 2008
    Reply
  9. issa said:

    ai dreptate, ruxish!este cam enervat cand incerci sa faci ceva mai altfel si vezi ca cineva ti-a copiat ideea dar putin diferit si totusi evident…nu vorbesc de modelele comune,firesc toate bijuteriile se fac cam asemanator si unele pot semana…azi am vrut sa postez ceva … ideea mea(poate nu tot produsul dar un anumit detaliu pe care l-am mai folosit si la alt model) si am vazut postat pe breslo ceva asemanator_acel detaliu dar putin mai ”clasic” si asa am renuntat sa mai postez eu :)

    December 11, 2008
    Reply
  10. valen said:

    Si eu mi-am gasit pozele mele pe alt site cu preturi puse, in contidiile in care eu nu aveam pret pus pe respectivul produs, nu era o bijuterie ci un aranjament de paste, si apoi aceeasi persoana a cumparat de la mine un set de bijuterii si l-a pozat acasa si a pus poza la ea pe site. Ca dupa aceea frecvent sa copieze modele de bijuterii de la mine sau de pe alte siteuri… Si ea se afla printre noi :), si nu ar vrea sa se intalneasca cu mine pe strada :D

    December 11, 2008
    Reply
  11. mascha said:

    @harajukulady:admir ce realizezi si imi pare rau pentru ce ti s-o intamplat.
    Habar n-am cum si daca se poate preveni asa ceva;ma tem ca acest risc poate vine la pachet impreuna cu beneficiile acestei platforme informationale & de comunicare[Internetul in general] si cu el se confrunta multi artisti de toate felurile si nu numai.Internetul ofera orizonturi si oportunitati nebanuite,dar reglementarile sunt destul de estompate..in multe domenii.Foarte underground

    December 11, 2008
    Reply
  12. k i t t e n said:

    In legatura cu fotografiile produselor tale sau orice alte informatii care iti apartin, poti sa te protejezi cumva sau macar sa previi, chiar daca chestiunea plagiatului, mai ales de finete, este discutabila. Astfel, poti inregistra legal brandul impreuna cu tot ceea ce apartine de el (nume, produse, fotografii, site).
    Eu asa am procedat, iar in legatura cu ideile comune sunt de acord cu Ruxi – daca vad ca o idee a devenit cliseu/ a fost copiata/ coincidenta a facut chiar sa fie doua minti care au creat acelasi lucru, atunci creez altceva, upgradez, etc.
    In plus, daca ai deja o clientela, fii sigura ca vor cumpara de la tine, iar in acest domeniu intra mai multe argumente (marketing/ calitate/ seriozitate/ disponibilitate, etc) pe care trebuie sa le ai in vedere.

    December 11, 2008
    Reply
  13. mascha m-a recunoscut asa ca imi voi asuma si identitatea. ptr ruxish: fata a folosit pozele mele cu fata mea pe blogul ei, nu a copiat doar un model de bijuterie. asta ma deranjeaza, putea sa faca alte poze si nu as fi avut nimic de comentat. din moment ce a cumparat ceva de la mine poate revinde acel ceva, dar cred ca ar fi ok sa nu-mi foloseasca imaginea fara sa ceara macar voie.
    in rest multumesc tuturor pentru sprijin !

    December 11, 2008
    Reply
  14. me said:

    nu sunt neaparata de acord cu faza “m-a copiat, nu-i nimic, fac altceva”. este normal sa fii in stare sa faci altceva atat timp cat nu ai probleme la departamentul creativitate, dar risti sa ramai tu cu marfa nevanduta daca esti copiat de altii. stiu ca aici nu este vorba de bani, dar nu iti scoti nici macar banii de marfa daca ramai cu ele.

    December 11, 2008
    Reply
  15. mascha said:

    Imi cer scuze daca am dezvaluit ceva ce nu trebuia;nici macar nu stiam ca numele tau este Alina.Dar doar ruland mouse-ul peste numele tau[Alina] apare adresa magazinului[harajukulady],am presupus astfel ca oricine stie despre ce magazin e vorba..
    Acum nelegat de bijuterii.Faza cu pozele personale pe Net,iar e tricky;chiar si mai si.Din momentul in care ti-ai pus poze pe Net,sunt la dispozitia oricui.Pe principiul acesta apar si pozele de pe pitzipoanca.org si cocalari.com..Bineinteles insa ca e prost crescut sa iei pozele personale ale cuiva fara a avea permisiunea.
    In cazu tau insa era vorba de creatiile tale,proprietatea ta intelectuala si artistica..

    December 11, 2008
    Reply
  16. me said:

    nu prea era secret, pt ca link-ul era acolo de cand a fost scris postul asta si la-m vazut si eu :P si cred ca l-au mai vazut si altii :)

    December 11, 2008
    Reply
  17. m-a deranjat doar idee ca unele dintre voi m-au intrebat daca blogul respectiv tine de mine, nu cred ca e ok sa faci publicitate pe “fata” altuia. atat tot. daca apaream pe pitipoanca nu as fi avut nici o problema, fiindca critica ar fi fost legata de aspectul meu. oricum va invit pe blogul meu ca sa lecturati comentariul domnisoarei pseudovintage.

    December 11, 2008
    Reply
  18. mascha said:

    Absolut intamplator cautam azi pe breslo un tablou de iarna.Ei bine,si am gasit Acelasi tablou la 2 vanzatori diferiti:unul din Piatra Neamt,celalalt parca din Brasov.Tabloul este si tag-uit la fel in ambele cazuri [“ceramica/olarit”].

    Link-urile : 1.http://www.breslo.ro/Tablou-de-Craciun-Vandut-Se-realizeaza-la-comanda/breslo-product/16076.html

    2.http://www.breslo.ro/tablou-de-iarna/breslo-product/12379.html

    As putea afla si eu cine a realizat tabloul de fapt si cine va fi dat afara din breslo?Merci.Nu stiu daca mai doresc sa-l achizitionez,de la care din cei 2,habar n-am de unde provine….foarte urat…..

    December 12, 2008
    Reply
  19. admin said:

    mscha, in primul rand nu va fi dat nimeni afara din Breslo, nu stiu cum ai ajuns la ideea asta :)

    Ambele tablouri au fost facute cu tehnica servetelului, asadar e posibil ca ambii sa fi folosit acelasi servetel :D

    Mie personal imi place mai mult rama de la http://www.breslo.ro/Tablou-de-Craciun-Vandut-Se-realizeaza-la-comanda/breslo-product/16076.html

    Chiar daca sunt pe langa subiect nu pot sa nu observ (dupa ce am cautat) ca nu exista (ba da, sunt cateva realizate cu tehnica servetelului, dar doar cateva) tablouri cu tema sarbatorilor de irana pe Breslo :(

    December 12, 2008
    Reply
  20. lorelei said:

    In legatura cu tablourile…nu cred ca e necesar sa facem o asa mare problema.Sunt facute cu tehnica servetelului si acele servetele se gasesc la tot pasul.Chiar si eu mi-am achizitionat cateva,exact la fel,din magazin.Acum daca si mie imi plac si vreau sa fac cateva tablouri cu ele pentru a le pune la vanzare…nu am voie?Poate nici nu am vazut celelalta tablouri pe Breslo(dar tot as fi condamnata ca am copiat) pentru ca sunt si coincidente.Plus ca majoritatea tablourilor realizate cu tehnica servetelului sunt cam la fel…acestea sunt servetelele de sezon si credeti-ma ca stiu ce spun pentru ca lucrez in comert si in fiecare an gasesti aceleasi servetele in toate magazinele.Ce facem in aceasta situatie?A nu se intelege gresit…nici mie nu-mi place sa vad aceleasi lucruri la nesfarsit.Daca ar fi fost vorba de bijuterii asemanatoare poate ca as fi condamnat(desi nu sunt genul)- cu margelute la fel poti face bijuterii deiferite-dar cu servetelele ce poti face?Majoritatea fac tablouri…iar eu sincer nu condamn pe nimeni.Nu dati cu pietre(hehe)…parerea mea:D

    December 12, 2008
    Reply
  21. mascha said:

    OK,in cazul acesta am comis o eroare.Imi cer scuze daca am jignit pe cei doi artisti.Nu stiu cum de nu m-am gandit la ce presupune tehnica servetelului.Evident ca a folosi acelasi servetel din oferta limitata de pe piata n-are nici o treaba cu copiatul sau alte prostii.Nu stiu ce fu in capul meu,presupun ca m-am gandit ca unul dintre vanzatori o cumparat de la celalalt sau ceva de genu..Imi pare rau=(

    offtopic=) : nu-s multe tablouri cu tema de iarna,dar compenseaza un goblen cu un peisaj feeric cu muuulta zapada superb=)

    December 12, 2008
    Reply
  22. cocolino said:

    Multumesc lorelei pentru explicatiile datei lui mascha.Tablourile se pot face pe ce rama doriti si daca o am nu e nici o problema, la fel si culoarea ramei,asta nu e batuta in cuie. Cum ai zis, servetelele sunt pe la toate magazinele, dar am unele care sunt aduse din strainatete pe care nu le-am vazut pe la altii care lucreaza cu tehnica servetelului.Asa ca vorba lui lorelei, nu dati cu pietre :)

    December 15, 2008
    Reply
  23. Bijouterici said:

    eu zic sa pastram o limita legat de plagiat…exista si coincidente

    spre ex …intrand p site-ul lu harajuku…am vazut ca foloseste si ea termenii de “vandut” si “rezervat”…si doar nu o sa ma apuc acuma sa ma iau de ea ca m-a plagiat :)) sau invers…

    eu sunt inca noua in margelit si sper sa nu ma trezesc in situatia de a-mi vedea modelele p alte site-uri. nu prea m-am uitat p alte site-uri… insa daca as pati asa ceva, cred ca m-as enerva ffff tare….apoi m-as simti flatata :) pana la urma…fiecare cu clientii lui…este loc pentru toata lumea

    December 20, 2008
    Reply
  24. psychoralu said:

    de acord cu ruxish- daca cineva te copiaza, nu ai decat sa faci ceva si mai frumos- cei care apreciaza munca ta, tot la tine vor ajunge si astfel se realizeaza si o auto-selectie. Pe de alta parte, e frustrant sa vezi ideile tale preluate de altii: mie mi s-a intamplat sa vad idei de produse preluate si reinterpretate, chiar si de ale mele, si chiar la nivel de text si de cuvinte…asta te obliga sa e re-inventezi, sa creezi ceva nou si poate chiar inimitabil.
    Cred ca este mai degraba responsabilitatea producatorului ca produsele realizate de el sa fie greu de imitat si sa le poata asigura doritorilor garantia originalitatii.

    December 29, 2008
    Reply
  25. schmoo said:

    am vazut odata pe un blog o propozitie (sper ca franceza mea aproximativa sa nu fie chiar foarte aproximativa :)) care suna asa: “merci de ne les pas copier”.simplu.
    e foarte deranjant sa vezi ceva ce tu consideri ca iti apartine doar tie(realitatea face insa sa constientizezi ca nu intotdeauna tu ai fost cel/cea care a pus coada la pruna,din pacate) preluat cu un grad mai mic sau mai mare de nesimtire(da…nesimtire) de catre altcineva.
    evit sa frunzaresc printre bloguri romanesti de acest gen,tocmai ca sa nu am surprize neplacute ( nu ca m-as considera eu sursa de inspiratie, god forbid).
    insa cand primesc mesaje deloc politicoase de la persoane(de fapt una singura si aceeasi- ma abtin sa dau nume,desi ar trebui) care te acuza pur si simplu ca le copiezi modelele……….ce sa zic?
    incerc (pe cat posibil) sa nu lezez pe cineva,lasand impresia ca sursa mea de inspiratie e breslo.
    eu sincer cred ca posibile asemanari intre produse(ma refer doar la cazul meu,nu vreau sa generalizez) se datoreaza faptului ca suntem oarecum restrictionate la aceleasi surse de materii prime si tehnici.noi,din pacate …nu avem scoli in care sa inveti cum se fac bijuterii.cel putin nu la nivelul altor tari.
    de aceea……….daca chiar crede cineva ca produsele mele sunt doar copii ale produselor altcuiva………feel free sa imi spuneti.
    incep sa cred ca nu mai sunt obiectiva.

    December 30, 2008
    Reply
  26. aigile said:

    Handmade nu inseamna neaparat arta sau creativitate. Intri intr-un magazin si gasesti pur si simplu margele insirate, si-n josul paginii iti vinde si tie aceleasi margele si accesorii. Tu le cumperi si mai pui putina imaginatie – si iese un magazin cu totul nou! Care, ca orice elev ce se respecta, isi depaseste ‘maestrul’…
    E evident de la prima dantela incretita pana la lacrima de perla atarnata intr-un carliont de argint cine creeaza si cine doar insira! Daca ai simtit vreodata fiorul unei idei si adrenalina gestului abrupt, care zoreste sa inlantuie in materie adierea unui vis ce ti-a zambit doar tie, poti sa-ntelegi CE ii lipseste celui ce te copiaza! Dar, revenind la proportii, galceava asta sa fie cauzata de cele 20-50 firfirici?! Ma gandesc c-ar trebui o treapta mai inalta de valoare ca sa ne gandim tocmai la brevet…Iarasi, o simpla promenada prin vitrine, si e mai mult decat clar ca originalitatea te pazeste mai tare ca orice copyright. Cine ‘le are’, ‘le vede’ si le face – incanta si…vinde! Cine nu, cumpara… si, daca poate, da, mai si copiaza.

    November 22, 2010
    Reply

Leave a Reply to issa Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *